Üdvözlöm a Kedves Olvasókat! Sziasztok!

Az első cikkemmel jelentkezem a Dice & Decks felületén. Először egy könnyű filozofálásra, egy „mi lenne, ha?” partira hívlak Benneteket. Az írásommal interaktív tartalmat szeretnék létrehozni, kérem, ha elolvassátok és van ötletetek, azt Ti is írjátok meg kommentben! Szárnyaljon együtt a fantáziánk!

Gentlemen

A cikkem alapötletét Dudás Lajos vloggertől vettem. Lajos a videóiban az alapján pontozza a társasjátékokat, hogy mennyire jól tematizált egy játék, hogy a mechanizmust el tudja-e képzelni más témával. Az alap ötletet az adta tehát, hogy mik azok a filmes, irodalmi, való élet béli témák, amikhez már léteznek jó mechanizmusok, de még nem adták ki őket játékként. Természetesen a gondolat legnagyobb buktatója a legnagyobb lehetősége is egyben. A szellemi tulajdon. Egyrészt sok esetben nagyon nehéz, vagy egyenesen lehetetlen megszerezni a jogokat, illetve ott a rajongói elvárás, aminek nagyon nehéz megfelelni. Elég a Vörös lázadás játékra gondolni. A könyvsorozat nagy rajongótábort gyűjtött magának, de játékostáblán teljesen kapufa lett…

Természetesen az állításom nem az, hogy húzzuk le a ruhát a Mars terraformálásáról és öltöztessük át, máris kész az Elfújta a szél társasjáték verziója (a vörös homok adott…)

A gondolat, amivel kísérletezem, az az, hogy már más játékokban jól működő mechanizmusokat kisebb-nagyobb módosításokkal, jól lehetne sok érdekes témánál hasznosítani.

 

  1. Kutyaszorítóban: Maga a tény hihetetlen, hogy még senki nem tudta Tarantino egyik filmjének sem megszerezni a játékjogait. A kortárs mozi ikonikus figurája. Biztosra vehető, hogy a társasjátékos szcénán belül is hatalmas rajongótáborral rendelkezik. Óriási népszerűségnek örvendenek a titkos szerepes, szociális dedukciós játékok mostanában. Rengeteg ilyen jelenik meg manapság, változó minőségben. A Kifürkészhetetlen, mint BSG reboot például magasan rangsorolt a BGG oldalán, de a parti játékként megfogalmazott Dune Betrayal vagy a Stranger Things megfejtése a témára nem képes megszorongatni a nagy előd Avalont a rangsorban.  Aki látta a filmet tudja, hogy miért ez a zsáner illik legjobban a társasjátékos megfeleltetéséhez!
  • Réteg játék lenne? -Igen. De aki képes magát beleélni egy Tarantino karakter bőrébe, az klassz játékélménnyel gazdagodna. Üdítő megjelenés lenne a piacon egy olyan játék, ami hosszában és súlyában az Avalon és a Dolog közé pozícionál.

 

  1. Úriemberek: Szintén alig tudom elhinni, hogy Guy Ritchie még nem köszön vissza a társasjáték asztalról. Az Úriemberek valószínűleg nem Ritchie legjobb filmje, de ha belegondolunk a legjobban társasjátékosítható cím. Kiválóan jelenik meg benne 4 (5-6) teljesen aszimmetrikus frakció, akiknek ráadásul másak a győzelmi kondícióik. Fletcher, Hugh Grant karaktere szépen megfeleltethető lenne a Root Kószájának. Egy londoni alvilágot idéző Root koppintásra nincs semmi szükség, de évről évre sok új wargame jelenik meg. Az alapmű érdekessége és a műfajon belüli rengeteg lehetőség alapot teremtene arra, hogy gondos fejlesztői munkával soha nemlátott újdonság kerüljön az asztalunkra. Kinek adnám a kezébe?  Corey Konieczkának vagy a régi Dűne csapatának, Eric M. Langnak inkább nem. Miért vennék meg azok, akik nem látták/szeretik a filmet? Nincs a piacon jó, elismert maffiás wargame.

 

  1. LEGO: Biztos vagyok benne, hogy nem én vagyok az első akinek ez a cross over eszébe jut. Jó lenne fameeple-k helyett legoembereket használni és egy munkáselhelyezős játékban tényleg megépíteni valamit a parti végére. A LEGO pedig az a vállalat, ahol van emberi erőforrás és pénz a K+F tevékenységre. A dán márka is termékcsaládokban gondolkodik. Már több évtizede a polcon tartják a LEGO City néven futó szetteket. A városépítés témáját ezzel az eszközkészlettel, nagyon népszerűen lehetne társasjátékos asztalra hívni. És a többi LEGO termékcsaládban is óriási lehetőségek vannak, annak a fejlesztőnek, aki egyszer magára veszi a feladatot, hogy ezt a többmillió dolláros ötletet valóra váltsa.

 

  1. Stonemaier Fesztáv reboot-ok: Ki ne emlékezne Rowling, Göthe Salamander álnéven kiadott „A legendás állatok és megfigyelésük” című fiktív tankönyvére… (A filmes feldolgozásokra is emlékszünk. Bárcsak feledhetnénk.) A füzetke enciklopédikusan felsorolja azokat a varázslatos lényeket, amik a Harry Potter világában megjelennek. Mi lenne, ha a Fesztáv alap szabályrendszerével és a Stonemaier igényességével, ezúttal nem ornitológusok lennénk, hanem szenvedélyes hipogriff tenyésztők, vagy a Mágiaügyi Minisztérium varázslány felügyelői? Úgy, ahogy a Pandemic mechanizmus mára franchise-zá nőte ki magát. A Fesztáv is képes lenne elindulni ezen az úton. Lehet a Fesztávot kedvelni, vagy nem kedvelni, de azt illik elismerni, hogy a mechanizmusa olyan letisztult, hogy képes egy laikust is bevonni a modern társasjátékok világába. Számos változatos és sokszínű világ van, amiről sokat lehetne tanulni egy Fesztáv-szerű mechanizmuson keresztül. A fantasy talán csak szórakoztat, de lehet, hogy kedvet csinál az olvasáshoz. A játék megtervezhető lenne dinoszauruszokkal is, vagy a pleisztocén kori megafauna fajait használva. A Fesztáv úgy született, hogy a szerző szenvedélyesen szereti a madarakat és a társasjátékozást. Ugyanezen a logikán tovább menve, ha valaki szenvedélyesen szereti a dínókat, vagy a mamutokat, nekik is születhetne egy gyűjtögetős játék, ami a megismerés szépségével örvendeztethetné meg a játékosokat!

 

  1. Utoljára hagytam egy való életből vett ötletet: A krízis: a legtöbb euro játék úgy épül fel, hogy kapunk valamilyet kezdőtőkét, és azt használva egy működő, fejlődőképes mechanizmust hozunk létre. Gondoljuk csak végig, hogy egy akció során mennyi mindent tudunk csinálni a Mars terraformálásában vagy akár az Everdellben a játék vége felé? Mi lenne, ha ezt megfordítanánk, és egy működő mechanizmust vennénk a kezünkbe a kezdésnél, hogy aztán beüssön a válság és egyre nehezebb legyen talpon maradni? Millió féle eurós csemegét lehetne elhelyezni egy ilyen játékban úgy, hogy a hangulata ne emlékeztessen az eddigiekre. Itt is jöhetnének az aszimmetriák! Pl.: Valaki meg akar gazdagodni határidős ügyletek segítségével, más egy 100 éves vállalatot szeretne megmenteni a csődtől, megint más a hatalmát szeretné megőrizni. Vital Lacerdának vagy Vladimir Suchynak szívesen mesélnék erről az ötletről.

 

Ez volt az én öt ötletem! Most ti jöttök! Szedjétek szét az ötleteimet vagy írjátok le a sajátjaitokat! Engedjétek szabadon a fantáziátokat! Hátha viszont látunk valamit a boltok polcain néhány év múlva…

Gábor