A pakliépítés az a mechanizmus, amikor a játékosok azonos, vagy hasonlóan gyenge alap kártyakészlettel kezdik a partit, de menet közben lehetőségük lesz előnyösebb tulajdonságú új kártyákat szerezni, esetleg a haszontalanokat kizárni. A modern társasjátékozásba a Dominion vezette be ezt a fogalmat. Azóta is nagy sikerű játék, de az ismertsége okán túlzottan egyértelmű lenne egy ilyen listán szerepeltetni, ezért eltekintünk tőle. Öt olyan játékra hívjuk fel olvasóink figyelmét, amelyek a pakliépítést nem önmagában használják, hanem valamilyen más mechanizmussal társítva és így képesek gémer élményt nyújtani. Ráadásként pedig egy megjelenés előtt álló címet nézünk meg.
1.: Nagy Vadnyugati Utazás (Great Western Trail): Amerika a 19. században... Számos érdekes téma kínálkozik társasjátéktervezéshez: aranyásók, törvényen kívüliek, fejvadászok, sheriffek, indiánok, stb… Ezek közül a legkevésbé hat izgalmasnak a szarvasmarha kereskedelem. Alexander Pfisternek mégis sikerült belőle egy nagyszerűen működő és izgalmasan tematikus játékot alkotni. A pakliépítés ezúttal a rondel mechanizmussal köt házasságot. A szarvasmarháinkat a kezünkben lévő kártyapakli szimbolizálja, a terelés útvonala pedig a játékostáblára van nyomtatva. Itt jelenik meg a rondella, teszünk egy kört Texastól Kansas City-ig, majd visszatérünk Texasba és újra indulunk az úton. A játék legnagyobb előnye, hogy messze több lehetőséget kínál, mint amennyit egy partiban fel lehet fedezni. Szokás, sandbox azaz szabad folyású játéknak nevezni, mert a játékos eldöntheti, hogy melyik fejlődési úton kíván elindulni. Épületeket helyezhetünk el a rondellára, ez új akcióhelyszíneket biztosít, fejleszthetjük a cowboyunkat az egyedi játékostáblán, ezzel szabálymódosításokat érhetünk el (pl. kézlimit növelés) és más akciókhoz is hozzáférhetünk. Nem utolsó sorban pedig, újabb nagyobb értékű szarvasmarhák megvásárlásával építhetjük a paklinkat. A kötetlen játékmenet mellett nagy dicséret illeti a játékot a pontozás miatt is. Versengő természetű játékosok számára is kiváló választás. A parti közben szinte képtelenség számontartani, hogy ki, hogy áll, ezért senki sem él át lemaradás érzést menet közben. Fontos pozitívum még, hogy a kezünkben gyorsan pörög a pakli, sok lehetőségünk van kártyákat kijátszani és újakat húzni, ezért egy keverés utáni rosszul felhúzott kéz nem ronthatja el a partit, akik a szerencsefaktor miatt idegenkednek a pakliépítés mechanizmustól, itt nem fogják a szokásos problémákat tapasztalni. (A szerkesztő megjegyzése: a cowboy egyébként marhapásztort jelent.)
2.: Food Chain Magnate: itt főszereplő a pakliépítés, de nem a megszokott módon! A doboz büszkén hirdeti magáról, hogy „100% dice free”, azaz semmilyen véletlen nincs benne. Kritikusai olyasmiket szoktak mondani, hogy ez egy kártyákkal játszott sakk, excell tábla, illetve a minimáldizájn is megosztó. DE! A téma nagyon jól érződik rajta. Nagyszerűen villantja fel a start up kultúra logikáját. Egy kisvállalkozás szeretné étteremlánccá kinőni magát. Körről-körre fejlesztjük a dolgozói állományunkat. Ők szerepelnek a kártyákon, ez lesz a pakliépítés rész. Az elérhető kártyáinkból pedig egy programot fogunk megírni, amit a közös moduláris játékostáblán futtatunk. A BGG-n eddig 4,21-es összetettséget szavaztak neki az értékelők, de a játék tervezője nagyon jól építette fel a tanulhatóságot és az újrajátszhatóságot. Az első néhány parti során nem kell minden egyes játékmodult aktiválni. Például létezik egy mérföldkövek nevű modul: ha elsőként vagy elsők közt érünk el egy fejlettségi szintet, kapunk valamilyen szabálykönnyítést. Ez kihagyható belőle az elején, amíg a szabálytanulásra koncentrálunk és nem csak arra, hogy jól játsszunk. Később pedig a teljes játékot működésbe hozva egy igazán komplex és különleges játékélményt kapunk. Magyarországon, ritkán, kevés helyen kapható. Nem is kapott itthoni lokalizációt. Sajnos az ára is elgondolkodtató. Elsősorban olyan játékosoknak való, akik kevés játékkal sokat játszanak és a stratégiai mélységek felfedezését élvezik.
3.: Eldorádó legendája: Pakliépítés és pontról pontra mozgás együttes működését próbálhatjuk ki. Egy felfedezőcsapatot vezetünk, akik szeretnének eljutni a legendás aranyvárosba. Az Eldorádó legendája a legegyszerűbb játék a felsorolt címek közül. Inkább családi játék, mint gémer darab, de a moduláris tábla miatt bármennyiszer újrajátszható, több kiegészítő is megjelent már hozzá és érkezik a legújabb, ezért gémereknek is érdemes lehet polcon tartani. Jó felvezetés vagy levezetés lehet, de ha csak ¾-1 óra van játszani, akkor is jó választás. A szabályok 5 perc alatt megtanulhatók. Kijátszom egy kártyát és lelépem, amit enged, vagy újabb kártyákat vásárolok a kijátszott kártyáim segítségével. A kevés szabály ellenére érződik a játék témája, a verseny a szinte áthatolhatatlan erdőkön, idegen településeken és vad folyókon keresztül. Nem véletlenül sikerült kevés szabály segítségével is kiemelkedően tematikus darabot alkotni, a társasjátékkészítés élő legendája a szerző: Reiner Knizia. A kiegészítőkkel és promo paklikkal együtt számtalan féle kártya hozható játékba, ez a változatosság az újrajátszhatóságot is segíti, de segíthet mindenkinek kitalálni a saját kedvelt módszerét, stílusát. Előnyére írjuk még az elérhetőségét! Sok helyen lehet kapni a Reflexshop magyar kiadásában, viszonylag méltányos áron.
4.: Rokokó: XV. Lajos uralkodása idején, a pazar bálok nagyon divatosak. A fontos személyiségek különleges ruhákat szeretnének viselni, és igyekeznek túlszárnyalni egymást. Mivel alig néhány hét múlva jön a legnagyobb esemény, mindenki hozzád fordul kéréseivel: elegáns kabát ide, lenyűgöző ruha oda, vagy adomány a tűzijáték finanszírozására a rendezvényen. Hamarosan rájössz, hogy ez már nem csak a ruhakészítő üzletedről szól, hanem a korszak legrangosabb báljának menedzseléséről. Mindezekkel együtt is komoly kétségeink voltak egy szabóságot témájául választó játék kapcsán. Óriási, kellemes csalódás. A mechanizmusok kiváló egységet alkotnak benne. Érdekesen mutatja be a pakliépítést. Minden körben kijátszod az egyik alkalmazott kártyádat, hogy a szabóságodnak elvégezzen egy feladatot: új alkalmazottat bérelhetsz fel, vásárolj erőforrásokat, készíthetsz egy kabátot vagy ruhát, vagy befektethetsz a bál dekorációjába. De nem minden alkalmazott képes minden feladatra, ezért okosan kell kiválasztani és feladattal ellátni őket. A felsoroltakból ez a legkevésbé hozzáférhető cím, sajnos nem lehet kapni sehol, azonban használtan rendszeresen felbukkan egy-egy. Természetesen az ára egy jobbfajta báli ruháéval vetekszik, tematikusan.
5.: Dűne Impérium: Magyarországon talán annyira nem népszerű, mint külföldön. Ez a játék a Dűne világa mögé egy euro mechanizmusokból összeállított egységet álmodott. Van munkáselhelyezés, pakliépítés és még licit is. A csaták egy félig nyitott félig titkos, speciális licitmechanizmuson keresztül zajlanak le. A pakliépítés viszont több más játékból ismerős módon a munkáselhelyezéssel társul közvetlenül. A kártyáinkat többféle módon használhatjuk, vagy útlevelet jelentenek egy munkáshelyszínre, vagy kijátsszuk őket önmagukban, valamilyen más hatást kiváltva. Nagyon nehéz dolguk volt a szerzőknek ezzel a játékkal, mert a 2019-ben megjelent az eredeti 1979-es kiadás alapján készült Dűne. Igazán tematikus, minden mozzanatában a regény lapjain érezheti magát az ember. Itt is jól érezhető a téma a mechanizmusok mögött, de nem olyan erősen, mint a nagy elődben. Az Impérium viszont jóval kevesebb elköteleződést igényel, mint a Dűne. Nem kell 6 ember elég 3, nem kell 6 óra elég 2. Nem utolsó sorban ez egy euro játék, nem pedig egy diplomáciai darab. Az pedig ízlés kérdése, hogy kis szeret számolni és ki erősebb a table talk-ban!? (A cikk szerzőjének megvan otthon mindkettő.)
5+1.: Egy megjelenés előtt álló darab, Scarface 1920: Chicago a tomboló 20-as években. Szesztilalom, bűnbandák, alvilág. A játékosok megpróbálják átvenni az irányítást a város felett. A vér, a befolyás, a hatalom és a pénz veszélyes keveréket alkotnak az utcákon. A Scarface 1920-ban egy maffiózóbandát fogsz vezetni, a Száraz-korszak (1920-33) Chicago-jából. Ebben a játékban is a munkáselhelyezés és a pakliépítés machanizmusok egészítik ki egymást. Gengszetereket kell toborozni, üzleteket kötni, és kiterjeszteni az uralmat Chicago utcáira. Minden banda sajátos képességekkel rendelkezik, és minden játékban más út vezet a győzelemhez. Természetesen unalmas lenne a játék, csak bandaháborúval. Feltűnik Eliot Ness, hogy mindenkit a rácsok mögé juttasson. Magyarországon a Delta jelentette be, várhatóan ez év végén érkezik. Kíváncsian várjuk!
Ebből a cikkből kimaradt címek: Dominion, Klank!, Arnak elveszett romjai, Concordia, Orleans, Végtelen tél… De ez már egy másik ötös lista lenne. Mik a Ti kedvenc pakliépítős játékaitok? Szerintetek melyik mechanizmussal működik együtt legjobban a pakliépítés? Melyik mechanizmussal foglalkozzunk a következő cikkben? Ha ötletetek véleményetek van, írjátok meg kommentben!