A Nucleum a 2023-as esztendő egyik legnagyobb szenzációja volt társasjátékos körökben. Pillanatok alatt kifogyott az első nyomás és már a kiegészítőt is bejelentették hozzá. Nem csoda, hiszen két első vonalbeli tervező együttműködéséből született. Simone Luciani és Turczi Dávid közös munkája. Ha valakinek a nevek nem csengenének ismerősen: Lucianit a Duzzasztóműről és a Darwin’s Journey-ről ismerhetjük, de több más játékát is teszteltük már itt a Dice and Decks-nél. Turczi Dávid pedig az Anachrony-val robbant be a társasjátékos köztudatba, illetve ő az a hazánk fia, aki rengeteg játék szóló módját készítette el. A Nucleum egy alternatív idősíkon játszódik, ahol a XIX. században nem a fegyverkezési verseny és a gyarmatok kizsákmányolása dominálja Európa gazdasági életét, hanem egy új találmány hasznosítása.
„Amikor Elsa von Frühlingfeld bemutatta a felfedezését II. Frederik Augustus szász királynak, az emberek azt hitték, hogy ez egy trükk. A nemrég izolált uránium elemet használta fel egy edény víz felmelegítésére, és a keletkező gőzzel egy olyan motort hajtott meg, amely az urániumot egy általa "porlasztásnak" nevezett folyamat révén aktívan tartotta. Az ő eszköze, a Nukleum a következő évtizedekben az energia és a jólét új korszakát nyitotta meg. Szászország egy kisebb regionális hatalomból a mérnöki tudományok központjává vált. Most, egy generációval később, a gyárak még mindig több energiára éhesek, nagyobb és több Nukleum építését követelik, uránt importálnak a közeli Csehországból, és vasutakat és távvezetékeket építenek az egész országban, hogy az atomok megszelídített erejét eljuttassák Szászország nagyvárosaiba. Feltalálók, mérnökök és iparosok özönlenek a szász udvarba, és versengenek azért, hogy vezető szerepet töltsenek be ebben az új ipari forradalomban.”
Ez a játék története a kiadó leírásában. A játékosok körülbelül úgy azonosították be, hogy a Barrage univerzumában játszódó másik erőműves játék.
Kipróbáltuk! De ma, felhagyva eddigi szokásunkkal nem közlünk részletes játékismertetőt, mert a megjelenés óta már igen sok idő eltelt és könnyen beszerezhetők az adatok magyarul is. Most igyekszünk játékos referenciákat keresni a Nucleum egyes moduljaihoz. Ez nem lesz nehéz feladat, a játék bátran mert ihletődni az elődök jó ötleteiből. Lássuk mi az az öt játék, amit felismertünk a Nucleum tesztelése során!?
Brass: a magunk részéről nem lettünk a BGG No. 1. játék rajongói több kipróbálás alapján sem. Éppen ezért húzódhatott el a szerkesztőségben a Nucleum tesztje ilyen hosszú ideig. Az első sajtóvisszajelzések arról szóltak, hogy ez a játék a Brass és a Barrage „keveréke” lesz. Szerencsére ez nem igaz, a kész munka ennél sokkal szofisztikáltabb. De igaz, hogy van benne termelés és a megtermelt javakat leszállíthatjuk, felhasználhatjuk. Attól azonban, hogy egy játékban megjelenik a hálózatépítés és a szállítás még nem kell, hogy Martin Wallace játékát juttassa eszünkbe. Ezen a ponton kellemes csalódást tapasztaltunk. Használ bizonyos Brass-ból ismert mechanizmusokat, de egészen máshogy, ezért a játékfolyam sem emlékeztet az elődre. A témaválasztás is hasonló, az ipari forradalom korszaka és a vasútfejlesztés megadja az alaphangulatot. De ahogy a témában is, élesen elkülönül a két játék univerzuma, (a Nucleum elképzelt idősíkon játszódik) úgy a játékélmény is teljesen más.
Concordia: kijátszunk egy akcióválasztó kártyát, (ebben az esetben lapkát) és végrehajtjuk a hatását. Természetesen, mint minden analógia és egyszerűsítés, ez is csal egy picit, mert jóval összetettebb módon komplexebb tervezés mellett kell használnunk az akcióválasztólapkáinkat, ugyanis a szerzők bevezették, hogy a játékelemeket vasútszakaszként is kijátszhatjuk. Egyrészt zseniális tovább gondolása a Concordiában megismert egyszerű akcióválasztómechanizmusnak, másrészt: a játék így is kellőképp összetett, nem valószínű, hogy egy bonyolultabb vagy másként működő akcióválasztó rendszer beépítése jól állt volna neki. Az akcióválasztó lapkáinkat nem csak költjük vasútlapkaként, de újakat is szerezhetünk a piacról. Ezek akárcsak a Concordiában mindig tudnak valamilyen pluszt az alap, kezünkben lévő lapkához képest.
Great Western Trail: az akciólapkáinkat nem vehetjük vissza egyszerűen a kezünkbe amikor jónak látjuk. Ha elérkezettnek látjuk az idejét, akkor a körünket újratöltésre kell felhasználnunk. Ezen a ponton jönnek vissza az eddig kijátszott akcióválasztásra használt lapkák a kezünkbe. Ide be van építve egy észrevétlen, de nagyon fontos mechanizmus, ami a Nagy Wadnyugati Utazásból lehet ismerős. Az újratöltés lehetővé teszi, hogy bevételre tegyünk szert, mérföldkőjelölőt helyezzünk le (ami kiválthatja a Király napi pontozást), és visszaszerezzük az összes akciólapkát a játékostáblánk tetejéről. Itt jön a csavar: csak olyan helyre tehetünk mérföldkőjelölőt, amiért meg is dolgoztunk, azaz a korábbi körökben megszerzett teljesítményjelölőinkkel ki tudjuk fizetni az árát. De minden szintre csak egy jelölőt helyezhetünk, ugyanúgy ahogy a GWT-ben sem szállíthatjuk a gulyánkat kétszer ugyanarra az állomásra. Ez egy nagyon kellemes ösztönzőt ad a játékosnak arra nézve, hogy igyekezzen stratégiát kialakítani és szabályozza is a játékunkat az által, hogy megbüntet, ha nem szerzünk megfelelő számú csillagot (teljesítményjelölőt) az újratöltésig.
Scythe: játék végi feltételek. A játék nem előre meghatározott számú körből áll, sőt azt sem tudhatjuk, hogy pontosan mi fogja kiváltani a játék végét. A végjáték akkor indul el, ha öt feltétel közül kettő (!) teljesül, (két játékos esetén három). Talán ez a tervezők egyik legváratlanabb húzása. Ezzel három játékos esetén elég rövidre hangolták a játékot. Manapság a vásárlói ízlés eltolódott a rövidebb darabok irányába, a Nucleum talán ennek próbál megfelelni. Fontos stratégiai elem, hogy a befejezés gyorsítása vagy lassítása. A Scythe csillagjelzői pontozási feltételeket is felnyitnak, ott abban az irányban összetettebb a játék a Nucleumnál, viszont komoly taktikai lehetőségeket kap egy előnyben lévő játékos, ha le akarja zárni a partit. (Talán ezzel még színesebbé lehet majd tenni egy kiegészítővel a játékot. Ha egy-egy játék vége jelzőt valamilyen cél vagy pontozási szempont aktiválására használhatunk és nem csak simán jóváírunk a megszerzésükért három pontot.)
Duzzasztómű: tematikusan hasonlít, itt is a villamosenergia játssza a főszerepet, de a korábbi cikkekkel ellentétben a Duzzasztómű kapcsán jóval több különbségről, mint hasonlóságról lehet beszélni. A téma mellett fontos összekötőkapocs még a dizájn (hiánya). Szinte meghökkentő, hogy 2023-ban még megjelenhet egy játék, ami ennyire „németesen szép”. A Barrage esetében arra tippeltünk, hogy azért ilyen ronda, mert a Funkenschlag (Nagyfeszültség) előtt tiszteleg a dizájnjával, a Nucleumnál már valamiféle hagyományt sejtünk. Ha egy euro játék az áramtermelést választja témájául, ne is próbáljon szép lenni, nem lenne hiteles! Jó hír: a dizájn nem befolyásolja a játékélményt, ami kiváló. Az ikonográfia pedig jól érthető. Andreas Resch grafikus tudta mit csinál, a korábban már olyan nagyszerű darabokkal igyekezett elmélyíteni a rutinját, mint Stefan Feld Amsterdamja vagy a Great Western Trail első kiadása.
BGG értékelésünk 10 pont. Messze a legjobb játékélmény az elmúlt időszakban. A Nucleum rengeteg lehetőséggel ajándékozza meg a résztvevőket, nem vált szűkössé vagy szenvedőssé, játék maradt a játék. Nagyon élveztük, a hossza miatt pedig olyanoknak is szívesen ajánljuk, akik nem szeretik a maratoni darabokat. Egyedül a 27 percig tartó set up, ami elgondolkodtató, de a felpakolás nem pontozási szempont. Nagyon szerettük Simone Luciani és Turczi Dávid közös munkáját, reméljük, hogy a jövőben is fognak még együtt dolgozni.
Hívjuk a kedves olvasókat, gyertek, beszélgessünk a játékról! Próbáltátok? Mást gondoltok? Írjátok meg nekünk! Köszönjük, ha véleményetekkel ötleteket adtok a szerkesztőségünknek! Nektek melyik játékokat juttatja eszetekbe leginkább a Nucleum? Jövő héten újra találkozunk!