Rengeteg fantasztikus sci-fi téma van, amiről társasjáték készült, és megérdemli, hogy egy cikkel adózzunk nekik, de itt és most ki szeretném emelni azokat a játékokat, amik kevésbé ismert alapokon nyugodnak, vagy önmagukban egy saját univerzumot teremtettek. Be kell szúrjak ide egy gondolatot, miszerint nagyon sajnáltam, hogy rengeteg jó témát így egyelőre(!) vissza kell tegyek a dobozba úgy, mint a Star Wars, XCOM, Dűne, Battlestar Galactica, vagy ha nem akarunk a Sci-fik világában maradni, akkor a Skyrim, Witcher, S.T.A.L.K.E.R., Cthulhu kultusz, Robinson Crusoe története stb. ihlette témákat. A Warhammer 40k által generált gravitációs erőnek pedig egyenesen fáj ellenállni, de azok a játékok, amikről szó lesz, megérdemlik a figyelmet.

Nem várom el egy játéktól, hogy erősen ráüljön a téma. Pont ugyanannyira tudom értékelni, ha egy teljes egészet tud adni enélkül is, de vannak esetek, amikor leesik az állam, hogy akár egy olyan játék mögé is, amelyik inkább a nyersanyagok számolgatására épít egy olyan világot építenek fel, amiről akár egy könyvben is szívesen olvasnék hosszabban. Szerencsére számos ilyen játék van, egy része a kemény euro, egy része az ameri vonalat képviseli erősebben.

Részben nyelvfüggő tartalom következik, a storybookok angol nyelven érhetőek el!

 

Anachrony

Anachrony
Forrás: boardgamegeek.com

Kevés olyan hazai kiadó van, akinek a munkásságára azt mondhatjuk, hogy sikeresen és átütő erővel adott valami korszakalkotót a világpiachoz. És a sikerességéhez a kiemelkedő mechanikán felül -szerény véleményem szerint- az is hozzájárult, hogy mindig valamilyen eredeti témát dolgoz fel. Talán sokan sejtik már ezen a ponton, hogy a Mindclash Games kiadóról van szó. Játékaikról azt kell tudjuk, hogy mind valamilyen formában színes-szagos, és annak ellenére, hogy heavy eurokról van szó mechanikáját tekintve, gyönyörű látványvilággal dolgoznak és olyan erős háttértörténetet generál mögéjük a kiadó, hogy késsel sem egyszerű lekaparni a mechanikáról a sztorit. Valószínűleg nem véletlenül foglalnak el ezek a játékok előkelő helyet a BGG ranglistáján. Ezek közül is a listát az Anachronyval szeretném kezdeni.

A jövőben járunk egy rejtélyes kataklizma után, mely a Föld élővilágának, így az emberiség többségét elpusztította, és bolygónk szinte egészét egy lakhatatlan sivataggá változtatta. Ez a nap a Megtisztulás Napja nevet kapta. Évekkel később a túlélők összegyűlnek egy helyen, és felépítik közös városukat, és létrehozzák a Világtanácsot, hogy ezen keresztül gyakorolják közösen a hatalmat, mint az emberiség maradék képviselői.

A Tanács expedíciót indít a robbanás helyszínére, ahol egy eddig ismeretlen anyagot fedeznek fel, a neutróniumot, mely hamarosan egy kedvelt erőforrássá válik kis súlya és ellenállósága miatt.

Az esemény háromszázadik évfordulójára a Világtanács öt emlékművet állít. Leleplezésükkor azonban váratlan dolog történik, ugyanis az építmények egy átjárót nyitnak keresztül az időn egyenesen a jövőbe. Ezzel az emberiség megismeri a neutrónium egyediségét és ezzel együtt saját jövőjét, és megérti a saját múltját…

De minek is tovább szaporítani a szót? A Mindclash Games ezt sokkal-sokkal zseniálisabb módon írja le. Bemutatja ezt a világot és a történelmét. A játékban pedig az ezt követő időszakban kell felkészülnünk a jövőbeli aszteroida becsapódására, melynek hatására a múltban kipusztult az emberiség nagy része.

(Külön piros pont a kiadónak a játék borítójáért, ami kellően átadja a játék témájának az egyszerre érdekes és elmehajlító mivoltát.)

Ha kíváncsi vagy a teljes történetre, elérhetővé tették ingyen, angol nyelven ezen a linken:

 https://mindclashgames.com/wp-content/uploads/2019/09/Anachrony-Storybook.pdf

 

Twilight Imperium

Twilight Imperium
Forrás: boardgamegeek.com

A Twilight Imperium rengeteg egyedi, mégis összefüggő háttértörténettel rendelkező fajt mutat be, valamint azok közös és egyedi történelmét is. A Fantasy Flight Games előtt ugyancsak megemelhetjük a kalapunkat. A sok tematikus játék, ami a kiadó gondozásában megjelent önmagában is elismerésre méltó, de a Twilight Imperium, mint talán a kiadó zászlóshajójának tekinthető, négy kiadást megért játéka ezek közül is kiemelkedik egyedi történetével. Sokezer évvel ezelőtt a galaxis fajait a Lazax faj egyesítette uralma alatt. Hatalmukat több, mint húszezer évig gyakorolták a Mecatol Rex bolygóról, ezalatt a birodalmon belül a háttérbe szorított fajokban folyamatosan gyűlt a feszültség, mely végül háborúba torkollt. A Lazax uralkodók nem hitték, hogy a birodalomba begyűrűző problémák veszélyeztetnék a hatalmukat, lévén a birodalom sokezer éven át stabilan létezett. Amikor a veszély kézzelfogható közelségbe került pedig már késő volt. Sok Lazax el tudott menekülni a Mecatol Rexről, de ezek közül is a legtöbbet később levadászták a Sol lázadó emberei.

A Birodalmon lassan a káosz lett úrrá. Fajok csaptak össze és hajtották igába egymást. Szövetségek bomlottak fel és alakultak újjá, fajok alakultak át, fordultak ki önmagukból vagy jelentek meg látszólag a semmiből.

Ebbe a világba kalauzolja a játék a játékosokat, ahol mindannyian egy-egy fajt alakítunk és egyedi képességeinkkel felvértezve küzdünk meg többféle formában egymással a hatalomért egy erősen aszimmetrikus játékban.

A Twilight Imperiumhoz az FFG egy több, mint 100 oldalas szabálykönyvet adott ki (melyből tisztán a szöveg kevesebb, több oldal egészoldalas illusztrációval van ellátva), a következő linken elérhető:

https://images-cdn.fantasyflightgames.com/filer_public/b6/d9/b6d969a2-21c2-4b1e-8d6f-ac6fec456b88/guide_to_the_imperium_10_web.pdf

 

Scythe

Scythe
Forrás: boardgamegeek.com

Következő versenyzőnk a Stonemaier Games kiadó egyik zászlóshajója. A Scythe egy dieselpunk témájú játék, ami egy alternatív múltba kalauzol el minket. A témát Jakub Różalski grafikus művész által teremtett univerzum adja, és a játékot is az ő illusztrációi díszítik. A két világháború között járunk. A nagy nemzetek között izzik a feszültség, és mindenki a másik területeire és nyersanyagaira pályázik. És persze BUMMMM HATALMAS ROBOTOK!!! Mi mással lehetne kiszínesíteni a korabeli, romantikus világot, mint korabelire tervezett hatalmas robotokkal. Ugyan a Scythe elsődleges eleme nem a harc, így a nagy robotok elsősorban inkább támogatják az emberiséget, a játék témájának központi elemei. A kiadó hihetetlenül eredeti módon mintázta meg a világot és egyedi kinézetet adott minden egyes nép robotjának (mechjének). Sajnos nem rendelkezik egy egyedi sztorikönyvvel, ami olyan terjedelmű lenne, mint a másik két játéknál, így félig kilóg a lóláb, de elvitathatatlan a téma eredetisége, és számomra egy kicsit a Red Alert számítógépes játékot idézi. Ugyan a játék önmagában is kisebb döntések elé állít minket, melyeket egy-egy kisebb történet színesít, és a Fenris felemelkedése kiegészítő sztorivezérelt kampány módot ad a játékhoz, nincs egy erős háttérsztorija, itt-ott elvétve találkozhatunk pár mondatos háttér bemutatással a szabálykönyvekben, valamint az artbookban kisebb történetekkel.

A Fenris felemelkedéséhez a kiadó egy sztorikönyvet is kiadott, ami ugyan nem áll sok oldalból, mégis talán az egyik legterjedelmesebb történet ebben található:
https://boardgamegeek.com/filepage/164286/rise-fenris-backstory

 

Ebbe a cikkbe ez a három játék fért csak bele, de még rengeteg említésre méltó név van, nem csak azok között, amelyek maguk teremtettek háttértörténetet, de azok között is, akik érdekes történetet dolgoznak fel, mint akár a Warhammer 40k múltjába vagy jövőjébe kalauzoló játékok. Ha tetszett a cikk, a jövőben szélesebbet merítünk, és bemutatunk más univerzumokat is, beleértve az ismertebbeket is.

Tetszett a cikk? Nektek melyik a kedvenc, erős háttérsztorival rendelkező játék a kedvencetek? Szívesen olvasnátok hasonló tartalmakat? Írjátok meg nekünk kommentben!

Borítókép: Anachrony szabálykönyv