Esseni újdonságokkal foglalkozó sorozatunk következő részében Vladimír Suchý új játékával a Evacuation-nel foglalkozunk. Az eredeti kiadó természetesen a Delicious Games, Suchý családi vállalkozása. A Gémklub még nem jelentette be a magyar megjelenést, de nem okoznának vele nagy meglepetést. A szerző több korábbi játékának is bizalmat szavaztak már. Suchýtól olyan címek lehetnek ismerősek, mint a Víz alatti városok, a Pulsar 2849, a Faművesek, a Shipyard és a Praga Caput Regni.

Az Evacuation egy sci-fi témát feldolgozó euro játék. Korábban első helyen volt a közelgő megjelenéseket számba vevő listánkon. A játék története szerint egy civilizáció menekülni kényszerül a saját bolygójáról, mert a napsugárzás már annyira erős, hogy ellehetetleníti az életet. A játékban tehát nem a Földet látjuk haldokolni, hanem egy elképzelt bolygót. Ezt jó választásnak tartjuk tematikai szempontból, így volt lehetőség nagyvonalúbban kezelni a tudományos kérdéseket. Szerencsére a költözéshez szükséges technológia rendelkezésre áll és felleltek egy új hazának alkalmas bolygót. Négy nagy nemzet versenyez az erőforrásokért és a technológiákért.
A játékot egy teljes mértékben működő gazdasággal kezdjük, és a játék során ezt a gazdaságot kell lebontani és az új helyen újraépíteni. A régi bolygón a bevételek körről-körre csökkennek, az új bolygón viszont van lehetőség felfuttatni a termelést. A nyersanyagokat csak szállítással lehet egyik planétáról a másikra juttatni, ami nagyon drága, ezért inkább arra ösztönöz minket a játék, hogy ott használjuk fel, ahol megtermeltük. Többféle játékmódra van lehetőség. Az alapjátékban előre meghatározott idő áll rendelkezésünkre. Négy forduló alatt kell úgy szállítanunk, hogy a lehető legkevesebb embert és gyárat hagyjuk hátra. Ez nagyon tematikus, jól megindokolja a játék szűkösségét: jön az apokalipszis, sietni kell. Létezik egy másik játékmód, amiben az új bolygón kell felfuttatni az egyes nyersanyagaink termelését és ennek az eredményessége váltja ki a befejezést. A játék összesen három féle erőforrást kezel.

A grafikai munkát Michal Peichl végezte. Az Evacuation nem csak jól fest, hanem jól is használható. Az ikonok, jelölések egyértelműek. A komponensminőség nem extra, ne várjunk űrhajóminiket vagy más effélét, a sok-sok funkcióval rendelkező alkatrész mellé eyecandy-k nem is férnének a dobozba.
A játékosinterakció meglehetősen szolid. Nincs háború, mindenki ki szeretne jutni a bolygóról, ennek megfelelően egymás elől próbálunk megszerezni különféle licenceket és tervrajzokat. Űrhajók terveit, városrendezési terveket és rekreációs intézményekét draftolhatjuk egymás elől. Az akcióválasztásokhoz a játék egy pontértéket rendel. A leggyengébb akcióhoz a legtöbbet és felfelé egyre kevesebbet. A körök közt a két bolygó közt fognak haladni a műholdjaink, annyi lépést amennyi pontot az előző fázisban szereztünk. A műholdak segítenek az új világot feltérképezni és a pozíciójuk feloldhat bizonyos területeket a térképen. Ezért a szatelitekkel elfoglalt helyekért is lesz egy kis verseny a játékosok közt, de összességében inkább békésen dolgozunk egymás mellett. A szerencse szerepe nagyon kicsi, ha bármelyik nyílt kínálat nem felel meg a soron következő játékosnak, egy erőforrás befizetésével frissítheti. (Tehát még az sem korlátoz, ha esetleg, rossz kártyák kerülnek elő.) A matematikai újrajátszhatóság mellett tematikusan is nagyon sokszor megismételhető, nem fogjuk hamar megunni. A játék többféle ösvényt kínál, amit bejárhatunk. Nem ad lehetőséget, hogy egy parti alatt mindent a maximális szintre fejlesszünk, ezért legközelebb lesz lehetőségünk teljesen más szemlélettel belevágni. A Víz alatti városok esetében többeknél felvetődött kritikaként, hogy nem elég változatos a játék, itt ezt nagyon szépen oldotta meg a tervező. A doboz 1-4 játékost ír, de 4 fővel egy kicsit hosszúak a körök.

A BGG-n eddig kb. 270-en mondták el, hogy mennyire voltak megelégedve a játékélménnyel. Az Evacuation 7,8 ponton áll. A kevés értékelő ellenére ezt egy reális pontszámnak tekinthetjük. Kiváló játék egy-két hibával és néhány megosztó fejlesztői megoldással. (Hibaként a holtidőt és az AP veszélyt írjuk fel, megosztó fejlesztői megoldásként pedig a szoliter játékmenetet és a szinte teljes kiszámolhatóságot.) Az összetettségről eddig csak 38-an mondták el a véleményüket. Most 3,97-es értéken áll, de nem kell tőle megijedni. Ez az érték a későbbiekben valószínűleg lefelé fog módosulni. A Dice and Decks tesztje alkalmával kb. fél óra szabályismertetés után vágtunk bele és az első parti is élvezetes volt, tudtunk a döntésekkel törődni. Nem éreztük azt a kellemetlen hangulatot, mint pl. a Gaia Projekt esetében az első játéknál: ott a szabályrendszer agyonnyomta a játékélményt. Összetettsége és stratégiai mélysége alapján „gémer” darabnak nevezhető. Az ára kb. 23.000,- forint. Ez egy drága játék és nem a komponensek minőségét vagy mennyiségét kell elsősorban megfizetni, hanem azt a sok tesztelő fejlesztő munkát, amit előzőleg befektettek. Dicséretre méltó például, hogy az egyedi játéktáblánk kétoldalas: balos-jobbos. Így mindegy melyik oldalról nézzük a főtáblát.
Odafigyelünk rá, hogy mennyire ösztönzi a játékosokat győzelemre egy-egy játék. Az Evacuation esetében ez nem túl erős. Érdekes benne lenni a világában. Foglalkoztat olyankor is mikor nincs épp asztalon. Jó érzés gondolatban is megtervezni, hogy mi mindent szeretnénk kipróbálni benne. Talán épp ezért nem lesz nagy csalódás, ha esetleg a pontszámításnál nem az első helyen végzünk.

Tekintsük át a mechanizmusait! Nyílt draft: űrhajókat, épületeket és rekreációs létesítményeket építhetünk. Ez úgy működik, hogy egy nyílt kínálatból eldraftoljuk a tervet és a saját nyersanyagainkból fizetjük az alapanyagokat. Pick-up and deliver: talán a játék egyik legizgalmasabb eleme. Korábban kételkedtünk benne, mert „csak” egyik bolygóról a másikra szállítunk, ezért a kiindulási pontok és desztinációk nem tűntek jól variálhatónak. Ezt úgy oldották meg a fejlesztők, hogy az űrhajók, csak bizonyos típusú területeken tudnak leszállni és berakodni, a kirakodáshoz pedig a műholdjainknak kell biztosítani a navigációs hátteret az új bolygó egyes zónáiban. Nagyon ötletes és tematikus. Nem beszélve arról, hogy az űrhajók raktere is más és más. Egyesek alkalmasak leszerelt gyártósorok szállítására, másokon embereknek van hely, vagy több nyersanyagnak. Income: korábbi cikkünkben ötleteltünk már ígéretes témákról. Akkor említettük, hogy jó lenne a válságot leépülő bevételek formájában viszontlátni a társasjátékos asztalon. A régi bolygón leszerelt gyárak és a kiköltöztetett munkások nem termelnek tovább, ezért egyre csökkenő termelés mellett kell felfuttatni a számainkat az új helyen. Nagyrészt rajtunk áll, hogy milyen ütemben mondunk le a bevételeinkről, de ha túl sokáig ragaszkodunk a régi világból érkező erőforrásokhoz, akkor nem mindenkinek lesz ideje kimenekülni és komoly mínuszpontokat kapunk a játék végén. Nagyon szépen fonódik össze a szállítás és az erőforrásmenedzsment mechanizmusa. Highest-lowest scoring: szintén tematikus megoldás, hogy a játék végén csak a legkevésbé felfuttatott termelésünkre kapunk pontot. Így szükségünk lesz rá, hogy egyensúlyra törekedjünk. Turn order stat based: még ez a rész is tematikus. A kezdeményezési sorrend a munkásaink lelkesedésére reflektál. Ha valaki több rekreációs létesítményt (pl.: stadiont) épít, akkor előrébb kerül a körsorrendben.
Suchý már letette a névjegyét az világűrben játszódó science fiction-öknél. Épp korábbi sci-fi témájú játékából emelt át két elemet szinte egy az egyben. Technológiák előfeltételekkel: a játék, az egyedi játékostáblánkra kapunk kilenc szabadalmat egy 3*3-as négyzetrácsba és aluról felfelé oldhatjuk fel őket. (Ezzel helyezi el a játékban a változó játékosképességeket, a technológiák mindenkinél különbözőek.) Nagyon hasonló ez a Pulsar 2849 főhadiszállás táblájához. Szintén a Pulsarból lehet ismerős az az elv, amit a szatelitek haladásánál használ a szerző. Ha gyengébb akciót választok, többet haladhatok a sávon. Ezek nem új ötletek, de jól illeszkednek a játékba.
BGG értékelésünk 10 pont. A játék nem hibátlan, de tartalmaz nagyon ötletes újításokat a bejáratott dolgok mellett. Érezhető, hogy nem spórolták meg a tesztelést. Képes 10/10-es játékélményt nyújtani annak, aki fogékony rá. A Víz alatti városok esetében, több játékot is enyhe hiányérzettel zártunk, mert szívesen folytattuk volna az építkezést. Itt könnyebb volt tudomásul venni, hogy vége a játéknak, a háttértörténet miatt. Nagy ziccer a Gémklubnak. Valószínűleg nem is fogják kihagyni a megjelentetést, annál is inkább mert van néhány nyelvfüggő alkatrész a dobozban. Az eredeti kiadó pedig bátran elgondolkodhat az Evacuation kibővítésén. Sokszínű világot mutat be a játék, ezért még lenne tere kiegészítőknek. (Új nyersanyag, kezdő űrhajó, kezdetben is eltérő játékosképességek… stb.) Szerencsére már az alapdoboz is többféle játékmóddal érkezik és van benne néhány ki és bekapcsolható játékmodul, ezért így is bőségesen van tere a felfedezésnek.

Hívjuk a kedves olvasókat, gyertek, beszélgessünk a játékról! Próbáltátok? Mást gondoltok? Írjátok meg nekünk! Köszönjük, ha véleményetekkel ötleteket adtok a szerkesztőségünknek! Jövő héten pedig az esseniek után egy magyar kiadói újdonságot mutatunk be!
A Dice & Decks nevében köszönjük Attilának, hogy megmutatta nekünk az Evacuation-t. Ezzel alapanyagot biztosított a cikk megírásához!