Ez nem egy rovat, de ha az lenne, akkor kristálygömb lenne a neve. Ma megjelenés előtt álló játékokkal foglalkozunk. A csoportosítás ezúttal nem tematikusan, hanem szerző alapján történik. Igen, van egy szerző, akinek az előkészületben lévő játékaiból is lehet ötös listát csinálni! Ki lehet Ő? 

-Természetesen nem más, mint az olasz bajnok, a Tiletum és a Gólem dizájnere, akinek már számos friss megjelenésű játékát teszteltük: Simone Luciani. Lássuk miken dolgozik a mester:

1.: High Season: Grand Hotel Roll & Write: mi sem kézenfekvőbb, mint egy szupernépszerű játéknak olyan folytatást csinálni, ami - a mostanában - leginkább felkapott mechanizmust használja. (Korábban már írtunk róla, hogy ugyanezt a fejlesztői utat választották a Midgard játékok kapcsán is.) A Grand Austria Hotel önállóan játszható kistestvére lesz. Várhatóan még 2023-ban a boltok polcaira kerül. Mint az elődben itt is a XIX-XX. század fordulóján játszódik a cselekmény, és itt is egy-egy bécsi szállodatulajdonost alakítanak a játék részvevői. Szeretnénk a legnagyobb presztizsű hotelt üzemeltetni a játék végén. Ehhez sokféle döntésen át vezet az út. Szobákat készíthetünk elő, alkalmazottakat bérelhetünk fel és nem utolsó sorban igyekszünk a Kaiser kegyeit is elnyerni. A nagy dobozos játékból szintén ismerős lehet a hetes szám, itt is hét forduló áll majd rendelkezésünkre, hogy a tudásunkat kibontakoztassuk. Az előzetes képek alapján letörölhető játékostáblákat várhatunk. Ezt jobb megoldásnak tartjuk, mint a nagy tömbökkel kiadott játékokat. A Grand Austria Hotel egy páratlanul kiváló játék, ami sokszor szűkös, de egyszer-egyszer nagyszerű láncolatok állnak benne össze. A gyakran nehéz játékmenet után igazi sikerélmény, amikor egy parádésan magas pontszámot tudunk benne elérni. Reméljük, hogy az utód is ezt a hangulatot örökli, a roll and write zsáner kedvelőinek örömére.

hsg

2.: Rats of Wistar: új divat kezd körvonalazódni: intelligens patkányok. A Rats of Wistar-ban négy egymással versengő patkánykolónia (1-4 játékos) küzd a SAJTÉRT. A várakozások szerint ez egy 3 alatti BGG komplexitással rendelkező munkáselhelyezős játék lesz. A téma nem sok újdonságot tartogat. Társasjátékos formában már láttuk ezt megjelenni az Azután és a First rat című daraboknál is. Persze nem állítjuk, hogy túlhasznált témáról van szó, bőven van még tér a rágcsálóknak. Annál is inkább mert kedves, mesés köntösbe öltözteti a civilizációépítést. A 2,75-ös előzetesen jelzett összetettség egy családi darabot sejtet, ahol inkább a szép illusztrációk fogják segíteni a beleélést és nem a választott témával együtt működő mechanizmusok. Ugyanakkor nagyon várjuk, hogy mit tesz le az asztalra Luciani a családi felső kategóriás játékok világában!? Az említett szép, rajzfilmszerű illusztrációkról két feltörekvő alkotó fog gondoskodni, akik még kevesebb említéssel rendelkeznek a BGG adatbázisában: Candida Corsi és Sara Valentino.

row

3.: Nucleum: Simone Luciani és Turczi Dávid közös tervezése. A Barrage univerzumában játszódó szintén villamosenergiatermeléssel foglalkozó játék. Essenben fog megjelenni idén. Egyenesen a kiskereskedelembe kerül, tehát elkerüli a crowdfunding oldalak világát. Két nagyon népszerű nagynevű szerző együttműködése, ezért indokolt lehet a bátor lépés, miszerint a sraight to retail kiadás mellett döntöttek. 4 körüli komplexitást ígérnek és mindenféle olyan mechanizmust, ami segíti a téma átélhetőségét. Hálózatépítés, piac, szerződések, technológiai fa és bevételek. A játékosok egyedi szabadalmakat is fognak birtokolni, az aszimmetria és az újrajátszhatóság érdekében.  Mind-mind olyan, ami egy energiahálózatot témájául választó vállalatépítős euro játéknak jól állhat. Egy korábbi cikkünkben szóba hoztuk azokat a játékokat, amik a Power Grid trónkövetelői lehetnek. A Nucleum valószínűleg nem direkt a Nagyfeszültség helyére fog pályázni, viszont valószínűleg kiváló továbblépési lehetőséget fog biztosítani azoknak, akik szeretnének mélyebben elmerülni a témában. Már az asztalképe alapján is grandiózusnak ígérkezik. A Board&Dice kiadó jelenteti meg, akik már többször dolgoztak együtt Lucianival.

nclncl2

4.: Anunnaki: Dawn of the Gods: korábban már beharangoztuk. Sci-fi fantasy hibrid 4x játék lesz. Az Anunnakiban az emberiség származására kapunk alternatív eredettörténetet. Hanyatló civilizációk hagyják el az otthon bolygójukat, hogy a Földön telepedjenek le. A Földre érkezőket az itt élő emberek istenként tisztelik. A játék története szerint az ókori politeista vallások egyes istenei fognak megjelenni a frakcióknál. A játékosok egy-egy ilyen isten szerepét ölthetik magukra. Megjelenik Atlantisz és egy magas szinten civilizált ősi emberi faj is. A játékosok bázisokat építenek, csapatokat toboroznak, felfedezik Gaia földjét, fejlesztik saját technológiájukat, kereskedelmi szerződéseket írnak alá, legyőzik a helyi uradalmakat és más játékosok seregeit. A cél meghódítani Atlantiszt. Minimális szerencsefaktort ígérnek és a mechanizmusok szintjén is forradalmi újdonságokat. Mindenesetre roppant izgalmas lesz látni, hogy mit kezd a szerző a területbefolyásolással és a direkt konfrontációt sem nélkülöző játékmenettel! BGG ismertető leginkább elgondolkodtató eleme számunkra, hogy belevették a King of the Hill mechanikát, ami azt jelenti, hogy egy adott pontot kell a játékosoknak elfoglalni és megtartani a térképen (a sztori szerint Atlantiszt). Ez egy ritkán használt mechanizmus, kíváncsian várjuk, hogy mit sikerül megmutatni a szépségéből!?  Turczi Dávid ezt írta róla: „Ha egy mondatban kellene eladnom "hardcore euro" fanoknak: Scythe, but good.” (A Scythe is tartalmaz King of the Hill elemet, de ott nem éreztük esszenciálisnak.) 226.000,- $-t kalapozott össze a Kick starteren. A projekt KS támogatói talán már meg is kapták a példányaikat. A BGG adatlap 60-120 perces játékidőt ígér, de ne dőljünk be ennek! 2-4 fő számára inkább 3-4 órás izgalom várható.

ann

5.: Sea Dragons: Tengeri Sárkányok. Az emberiség merészebbé vált, a tengeren. Egyre több kalózhajó merészkedik be az istenek tiltott tengereire, veszélybe sodorva a víz alatti birodalmukat és az ott élő furcsa lényeket. A Sea Dragonsban meg kell védeni a tengereket kalózhajók elsüllyesztésével, kincseik összegyűjtésével. A téma áttételesen az ember és természet viszonyára reflektál, de a komplexitás mégis belépő szintet ígér: 2,0. Nemrég láttunk egy kiváló példát az összetett elgondolkodtató példa és az egyszerű szabályrendszer párosítására, ezért itt is nyitott elmével figyelmesen fogunk tesztelni, ha lehetőségünk lesz rá. Minden résztvevő egy-egy tengeri sárkány családot irányít, akik a tiltott tengerek védelmezőivé akarnak válni. A körünkben kártyákat játszhatunk majd ki, amik meghatározzák, hogy milyen mintázatban helyezhetjük le a sárkányainkat a négy tengeri birodalomban. Kalózhajókat süllyeszthetünk el, vagy kincseket gyűjthetünk az óceánban. Teljesíthetünk küldetéseket az elsüllyedő hajókkal. A játékot győzelmi pontokra játsszák, számítanak a teljesített célok is, de a pontgyűjtés fő eleme az lesz, hogy ki mekkora jelenlétet tud elérni a négy királyságban. Az ismertető alapján kicsit azt sugallja mintha a sárkányok egymással is háborúznának nem csak a kalózokkal. A 2-es összetettségű szabályrendszerhez illő 30-60 perces partikat ígérnek, az újrajátszhatóságot pedig egy moduláris tábla fogja segíteni. Valószínűleg hamar elabsztraktosodó darab lesz, de reménykedünk benne hogy egy hétköznap este is elővehető, a döntési lehetőségeivel elmélyült játékra lehetőséget adó társast kapunk majd.

sd

Ti melyiket várjátok a legjobban a felsoroltak közül? Szerintetek képesek lesznek a szerzők újat mutatni mechanizmusok és játékélmény terén? Ha a felsoroltak közül csak egyet próbálhatnátok ki, akkor melyik lenne az? Esetleg támogattátok az Anunnakit KS-en? Ha megérkezett már és próbáltátok, írjátok meg a tapasztalataitokat! Ha ötletetek, véleményetek van, várunk titeket a kommentszekcióban!