A Spiel des Jahres (németül Az év játéka) egy 1978-ban alapított, évenkénti odaítélésű díj társasjátékok számára. Az ilyenek közt az egyik legrangosabb. A díj minőségi fokmérőként van jelen a társasjátékok piacán. A játékokat 4 tulajdonság alapján értékelik: a játék koncepciója (eredetiség, játszhatóság, játék-érték), szabályok (érthetőség, következetesség, felépítés), megvalósítás, elrendezés (doboz, tábla, szabálykönyv), dizájn (funkcionalitás, kivitelezés). 2011-ben a kiírás új kategóriával bővült: Kennerspiel des Jahres. Ez egy kifejezetten összetett, gémer játékokat díjazó kategória. Évről évre felröppen a vita a játékos emberek közt, arról, hogy mennyire számít gémernek a Kennerspiel!? Szükséges lenne bevezetni egy még újabb kategóriát a még összetettebb játékok értékelésére? A napokban nyilvánosságra hozták a 2023-as jelölteket, ma velük ismerkedünk meg.

A bővebb listán még szerepelt a Council of Shadows és a Mindbug. Ők nem kerültek a jelöltek közé. A Mindbug-ról szerkesztőségünk is készített bemutatót. (A linken olvasható)

A jelöltek:

1.: Challengers! (A hitelesség érdekében felhívjuk a tisztelt olvasók figyelmét, hogy nem volt alkalmunk tesztelni, ezért a külföldi sajtóban megjelent és a kiadó által közölt leírások alapján ismertetjük.) A játékosok egy hét fordulóból álló bajnokságot játszanak le az asztalnál. A cél minden fordulóban megszerezni a zászlót (capture the flag). Ez kicsit a számháború társasjátékosítását sejteti. A lehetséges játékosszámmal nagyon nagy vállalást tesznek a szerzők: 1-8. Nehéz elképzelni, hogy ugyanolyan jól működne minden játékosszám mellett. A játék fő mechanizmusa a paklimenedzsment. Ehhez kapunk a nyolc játékos számára egyforma kezdőszetteket és hat darab egyenként 40 lapból álló utánpótláspaklikat. A lapok változatosságára biztosan nem lesz panaszunk. A fordulók pakli fázisra és meccs fázisra oszlanak. A Pakli fázisban új tagokat választhatunk a csapatunkba. Varázsló, földönkívüli, macska, gengszter és kraken is szerepel a kínálatban: 75 különböző karakter. A mérkőzés fázisban meg kell szerezni és meg kell tartani a zászlót. A játékosok párokat alkotnak és mindenki egy ellenféllel mérkőzik. A meccsek győztesei trófeákat kapnak, amiknek győzelmi pont értékük van. A 7. forduló után az első és a második helyen álló játékosok döntőben küzdenek meg egymással. A játék komoly kihívása a páratlan játékosszám. Ilyen esetekben egy Robot nevű fiktív játékossal kell helyettesíteni a hiányzó résztvevőt. A szabálykönyv összesen négy oldal. A BGG értékelései alapján 1,88-as komplexitással rendelkezik. Alig értjük, hogy mit keres ez a darab a Kennerspiel mezőnyében. Reméljük, hogy a kártyák annyira változatos stratégiákra adnak majd lehetőséget, hogy az kárpótolni fogja gémer élményben azt, ami a szabálykönyvből hiányzik. A 8 fős játékosszám miatt viszont kifejezetten várjuk. Nagyon kevés játék van, amihez nagyobb társaság is le tud ülni és nem valami egészen könnyű darab. A jelölés után nem csodálkoznánk rajta, ha a Gémklub felkarolná és magyar nyelven is megjelenne, de erre vonatkozó hírek még nem láttak napvilágot.

challengers

2.: Iki: Egy izgalmas utazás a 17. századi Japánba. Ezzel hív minket játékra az Iki. Betekintést nyerhetünk az egykori Edo mai nevén Tokió bazárjaiba, pontosabban a Nihonbasi piac életébe. Japán kapcsán bármilyen más téma hamarabb jutna eszünkbe, mint a piac. A témaválasztás feltétlenül egyedi. A játék fő mechanizmusa egy rondel. A bazár különböző bódéinál megállva hajthatjuk végre az akcióinkat. A rondel mechanizmus érdekessége, hogy kezdeményezési sorrendben draftolhatjuk, hogy 1-4-ig hány lépést szeretnénk előre lépni a figuránkkal. Kereskedelemről szóló játék lévén kézenfekvő volt, hogy bekerüljön a kollekciógyűjtés is a játékmechanizmusok közé. A játék nagyon fontos eleme a pozitív interakció. Jelen van egyfajta motorépítés. A játékosok különféle embereket fogadhatnak fel, ők kártyákon jelennek meg. Ezeket a lapokat ki kell játszani a központi játéktáblára valamelyik bódéhoz. Ha bárki odalép, ahová a karakterlapot kijátszottuk üzletelhet az adott karakterrel, ezzel előnyökhöz jut, de előnyt biztosít annak a játékosnak is, aki az adott lapot letette. Ez egy kiváló ötletes megoldás a játékban. Nyugaton azt szokás mondani, hogy az emberi élet legmagasabb szerveződési szintje a város. Az Iki ennek a tükörképe a japán filozófiában és esztétikában. A Kanban már behozott egy japánból származó filozófiát a társasjátékos köztudatba, most itt van még egy. Az Iki az ideális életmód az edói emberek számára. A játék Kuta Jamada (angol helyesírás szerint: Koota Yamada) japán szerző munkája és 2015-ben létezett egy sokkal szebb, autentikusabb kiadása. A most boltokban lévő darab sem csúnya, de sokkal nyugatiasabb a megjelenése, mint az eredetinek. A BGG értékelői szerint a komplexitása 3,02, ez már inkább gémer élményt sejtet, mint az előző. Az Iki magyarul is megjelent tavaly a Reflexshop kiadó gondozásában. Jelenleg 17 ezer forint körüli árakon kínálják a boltok. Ez ár/érték arányban fair egy nagy dobozos, egész estés szórakozást ígérő darabért cserébe. Ha a témája nem is feltétlenül hív játékra, a mechanizmusai miatt egy próbát feltétlenül megér.

iki

Érdekességként közlünk néhány képet az Iki korábbi kiadásáról.

iki2iki3
iki5
Őszintén nem értjük, hogy miért kellett ezt a különleges és a maga nemében nagyon szép kiadást újratervezni!?

3.: Az Ismeretlen Bolgyó: még egy posztapokaliptikus, társasjáték, amiben az emberiség elhagyni kényszerül az otthonbolygóját. (Előzőleg cikkeztünk a tárgyról.) Úgy látszik ez a topik a sci-fi-n belül mostanában egyeduralkodó. A Planet Unknown-ban egy poliominó lapkalehelyező rendszer szimulálja a témát. Szerkesztőségünket nagyon kevéssé hívta játékra ez a cím. Egy sokszor feldolgozott téma párosítása egy nagyon sokat használt mechanizmussal. Megjegyzendő, hogy a partik elején még lehet esély egy kis tematikus élményre, de a játék előrehaladtával egye inkább a tetriszezésé lesz a főszerep és a játékos igyekszik mindent lefedni, függetlenül a letett lapka funkciójától. Érezhető, hogy az alkotók Uwe Rosenberg munkájából ihletődtek. A játékosszámmal itt is erős vállalást tettek: 1-6. Ezt úgy kívánják megoldani, hogy egy forgó kerékre vannak felhelyezve a lapkák, aminek a szeleteiről egyszerre draftolhatunk. Ezen az oltáron áldozatul esik a játékosinterakció. A magányos építgetőknek ez nem lesz zavaró, de a „hate-draft” lehetőségén kívül sok esélyünk nincs beleszólni a többiek játékába. Az Ismeretlen Bolygó ígér még egy kis motorépítést is a lehelyezett lapkáinknak köszönhetően. A BGG értékelői azonban csak 2,22-es komplexitás állapítottak meg. Valószínűleg ez a játék csak a kiegészítők megérkezése után lesz gémer élmény, egyelőre inkább a családi kategóriában van. Az Ismeretlen Bolygó júliusban érkezik magyarul. A Gémklub kiadó látott benne fantáziát. Várhatóan 24 ezer forintot megközelítő kiskereskedelmi áron lehet majd hozzájutni. Ez az ár elsősorban a komponensminőségből adódik. Nagyon sok és jó minőségű alkatrész kaphatunk majd a pénzünkért, azonban a partik hossza 1- másfél óra és egyelőre nem ígér revelatív élményt a gémer közönségnek. Többszöri tesztelés után hajlandóak leszünk revideálni, mai álláspontunkat amennyiben indokolttá válik.

pu
pu2
A Gémklub jóval letisztultabb borítótervet fogadott el mint a nemzetközi megjelenésé.

+1.: Akropolisz: nem a Kennerspiel, hanem a Spiel mezőnyében versenyez, azonban egy említést megér, mert kiváló játék. A lapkalehelyezést draftolással és térbeli építkezéssel fűszerezi meg. A carcassonne jól bevált receptjét viszi tovább egy kis csavarral, és az új mechanizmushoz egy jobban passzoló lapkaformával. A szabályrendszer így is kristály tiszta maradt. Gémereknek is kiváló darab. 20-40 perc lejátszani, de minden partiban lesz min gondolkodni. Az Akropolisz is elő tud lépni egész estés játékélménnyé, mert ha elővesszük, akkor 3 partiig meg sem áll vele az ember. Az ára pedig pénztárcabarát sávban mozog. Szintén a Gémklub lokalizálta idehaza.

ap

Ti kinek szurkoltok? Mi a tippetek, melyik játék lesz idén a Kennerspiel győztes? Ha ötletetek, véleményetek van, írjátok meg kommentben!