Nem tagadom, a Víz alatti városok egy számomra nagyon kedves társas, így kíváncsian vártam az év végét, hiszen magyarul is megjelent Suchy mester (társszerző Ross Arnold) új játéka, a Faművesek. Nézzük, mit ígér a játék, és mennyire felelt meg előzetes várakozásainknak.
A Faművesek egy középnehéz (BGG 3.85) klasszik eurogame, akár négy fővel is játszható, és tartalmaz solo játékmódot is. Boardgamegeek-en jelenleg 7.9-en áll, közel 1500 értékelés alapján.
A játék során minden játékos egy famegmunkálással foglalkozó manufaktúrát irányít. Célunk az, hogy az ügyfelek megrendeléseit teljesítsük a meghatározott feltételeket figyelembe véve, ehhez nekünk kell gondoskodunk a szükséges alapanyagról és annak esetleges megmunkálásáról is. Hogy sikeresek legyünk a piaci versenyben elengedhetetlen hogy megfelelően fejlesszük műhelyünket eszközökkel, szerszámokkal valamint inasokat is alkalmaznunk kell a hatékony munkavégzés érdekében. A megbízások teljesítéséért a győzelmi pontok mellett áfonyákat is kaphatunk, mely a játékban a fizetőeszköz szerepét tölti be, fontos erőforrás többek között a műhely fejlesztésében és a segédek alkalmazásában is. A megbízások menedzselésére nagyon figyelnünk kell, hiszen az időben késve, vagy egyáltalán nem teljesített megrendelések erősen megtépázzák céhünk vonzerejét és piaci helyzetét. Témát tekintve tehát kapunk egy stilizált vállalkozás(műhely)szimulátort középkori hangulatban, megfűszerezve egy lightos fantasy beütéssel. (Fantasy: leginkább maximum annyiban, hogy áfonya a fizetőeszköz, és a segédek zöldhajú punkok.)
Jó hír, hogy a játékmechanikákat nagyon szuperül sikerült összehangolni az alkotóknak a tematikával. Számomra több alkalom után sem absztraktosodott el játék, végig azt éreztem a partik alatt, hogy egy kis műhelyt vezetek annak minden kellemes fáradságával együtt. Mutatom picit részletesebben ezeket a játékmechanikai elemeket.
A játék fő alapanyaga természetesen a fa, melyet a játékban dobókockák testesítenek meg. Háromféle minőségben érhetőek el, ezeket a játék szín szerint különbözteti meg (zöld, sárga, barna) és természetesen számít a kockák értéke is. A fához (kockához) többféleképpen juthatunk, akár kereskedelem útján, ki is nevelhetjük magunknak, de kisebb részben termelhet munkásunk, illetve egyéb akciókon keresztül is bezsebelhetjük őket. Ez bizony ebben a formában tényleg alapanyag, amit a legtöbb esetben meg kell munkálnunk, hogy teljesítsük a megrendelést. Bizony a műhelyünkben farigcsálni és vágni kell, esetleg ragasztani, hogy a megfelelő számértéket és színt megkapjuk a kockán a megrendelés teljesítése érdekében. Az egyik fő elem tehát a játékban a kockaválasztás, és a meglévő értékük menedzselése. A játék másik fő mechanikája az akció válaszás. Minden játékos a körében 1 db fő akciót választhat, ezekhez jöhet a korlátlan számú mellékakció. Fő akcióból 7 darab van, mely lehet például a műhelyünk fejlesztése, segéd felvétele, új megbízás vállalása, stb. A kiegészítő akciók leginkább a kockák megmunkálására koncentrálnak.
A fő akciókat egy körfűrészen választjuk, mely egy viszonylag egyedi mechanizmussal működik. Az akciók pozíciója a keréken folyamatosan váltakozik, a népszerűbb, gyakran választott akciók egyre értéktelenebbekké válnak, a kevésbé választott akciók választása pedig egyre értékesebb, akár extra kockával és alapanyaggal jutalmaz a játék. Nem teljesen egyedi ez a mechanizmus, de egészen okos és szerethető, jól működik a játékban.
Véleményem szerint ebben a játékban nincs motorépítés, azt ne is keresd. Amit viszont megkapsz az a kőkemény menedzsmentmunka, hogy biztosítsd magadnak a legjobb feltételeket a minél jobb megrendelésteljesítéshez. Ezeket természetesen a döntéseiden keresztül tudod jól, vagy kevésbé ügyesen menedzselni. Az első játékalkalomkor pórul jártam, túlvállaltam magam a megrendeléseket tekintve, amit a játék keményen megbüntetett. (ugyanis a játékosra van bízva mennyi melót vállal el) A játék előre meghatározott fordulókból áll, melyet időközönként megszakít egy-egy bevételszakasz. Ez azért fontos, mert az idő szorít, és ahogyan már fentebb írtam, nagy bukó ha játék végére több megrendelés teljesítéséből kifutunk.
A játék tehát nagyban épít a kockamenedzsment, akcióválasztás és a játék végi bónusz(cél)teljesítés mechanizmusok szentháromságára.
Nem kertelek, ezt a játékot meglehetősen megkedveltem. Egy jólesően agyégető kirakós élményt ad a játék, melyben a katarzis az, amikor és ahogy minden összeáll a megrendelés kiszolgáláshoz, bezsebelve ezzel a megérdemelt sikert, áfonyát és csillogást. Játékostársaim szerint ugyan a játék szűk, ami abban az értelemben igaz, hogy „de jó lett volna még 3 forduló, akkor biztosan belefért volna még ez is az is a terveimbe” feelinget erősen hozza. Játékidőt tekintetében is nagyon jóra vizsgázott a játék, két fővel nagyjából 75 percet lehet számolni egy játékalkalomra, ami nem rossz eredmény egy ilyen középnehéz euró esetében. Az idődért cserébe pedig egy középszerűnél jóval jobb, elsősorban taktikai játékot kapsz megfelelő komponens és anyagminőség mellett. (Gondoltam ezt is megosztom veletek, mert szörnyű tapasztalatim vannak a Víz alatti városok komponensminősége kapcsán.) Kérdés számomra az újrajátszhatósága a játéknak. Jelenleg viszi a hátán a Faműveseket az újdonság ereje, azonban az újrajátszhatóságot jelenleg csak a változó leosztások és pontrekordok döntögetése biztosítja. Talán a hangulata az, ami a játékot fent tudja tartani polcon sokaknál, hiszen jól szimulálja egy műhely mindennapi nehézségeit és sikereit, és valljuk be ki ne szeretné elpáholni a rivális cégeket, valamint ennek jutalmaként Dagobert bácsiként megfürdeni a töménytelen mennyiségű áfonya és mogyoróhalomban? Na ugye. A játék setupja borzalmas, eléggé időigényes, rengeteg elemmel dolgozik a játék, érdemes előre leválogatni és elpakolni legalább az egyes játékosokhoz tartozó kezdő komponenseket, ez valamelyest gyorsít a folyamaton.
A játék egyjátékos módja nagyon hasonlít az alapjátékhoz, nincs mesterséges ellenfél, saját korábbi pontszámunk ellen mérkőzhetünk meg. Az akciókerék mozgásban tartásáért egy külön pakli felel, ezt nekünk kell természetesen kezelni. Suchy mester szerint 110 pont már elég menő eredmény, 140-et pedig még talán ő sem hozott össze.
Véleményem szerint nem fog Víz alatti magasságokba emelkedni a Faművesek, de biztos vagyok benne, hogy sokaknál tartósan polcon fog maradni a játék!
Remélem kedvet kaptatok ehhez a játékhoz, melyet én nagyon jó szívvel ajánlok mindenkinek, aki egy kicsit is nyitott egy agyégetős, kockamenedzselős asztalosszimulátorra!
Verdikt
Kinek szól a játék?
Egyértelműen gémereknek
Top 3 legjobb dolog a játékban számomra
- gazdasági/menedzsment euró – jópofa téma mely végig fent marad
- remek kirakós – „puzzle” élmény, élmény amikor a kirakós elemek a helyére kerülnek
- jól működő solo mód
Nem neked való ez a játék
- ha nem szereted az agyégetést (főleg az utolsó körökben)
- ha nem bírod a nyomást és „stresszt” a játékokban
- ha nem szereted a kétkezi munkát
- ha nem szereted a sok, apróbb mechanizmust