Radar alatti rovatunkban ezúttal egy izgalmas kétfős címet hoztunk nektek, mégpedig a Border States-et! A játék az amerikai polgárháborúnak állít emléket, a játékosoknak az Unió vagy a Konföderáció oldalát irányítva kell megfelelő befolyásra szert tenni a „billegő” államokban. (Delaware, Kentucky, Maryland, Missouri, és West Virginia) Célunk minél nagyobb befolyást szerezni a megnyert csaták által, valós történelmi tábornokokat irányítva. Amennyiben szereted a gyors, kevés szabállyal operáló, ellenben mély taktikai játékokat, mindenképpen olvass tovább!

A Border States egy kompakt wargame jellegű társasjáték, melynek legfontosabb mechanizmusa a terület kontrol/befolyásolás. Maximum öt fordulón keresztül helyezzük le három csata frontjaira tábornokainkat, abból a célból, hogy mi kerüljünk ki győztesen az adott hadszíntéren, ezzel befolyáskockákat gyűjtve. Ezek a kockák fontosak a játékban, hiszen ezzel tudjuk az adott államot a mi oldalunkra állítani. Ez eddig még semmi, hiszen két nagyon jó, fontos elemet belecsempésztek a tervezők a játékba, a dedukciót és a blöfföt. A játék egy bizonyos pillanatáig ugyanis a tábornokok ereje és esetleges hatása rejtve van ellenfelünk elől, így le kell vezetnünk, hogy mi lehet a másik játékos szándéka. Csavar egyet az egész játékmeneten az, hogy a játékosoknak rendelkezésre állnak az egész játék során egyszer felhasználható azonos képességeik, amik még bőven befolyásolhatják egy csata kimenetelét. Amint a játék egy fázisában felfedjük a rejtett tábornokokat kiderül az is, mely csatahelyeken lett egyértelmű győztes, aki így kiérdemli az adott csatához rendelt befolyáskockákat. Ezen tokenek abból a szempontból is fontosak a játékban, hogy minden kör elején (véletlenszerű lehelyezés által) meghatározzák azokat a csatahelyszíneket, melyek nagyon értékesek lehetnek a játékosoknak abban a körben. A tokeneket pedig egy csak egy pontig lehet mozgatni, így billegtetve az adott régió befolyását. Nekem a játéknak ezen része nagyban hasonlított a szintén kiváló Hanamikoji alapmechanizmusára. És ha ez nem lenne elég, a folyamatos feszültségről gondoskodik a hirtelen halál, amely azt jelenti, hogy bizonyos feltételek teljesülésekor a játék nem tart még 5 fordulóig sem, azonnal győztest hirdetünk.

bkb
Indulhat a csata (Forrás: saját kép)

 

Oké, na de milyen élmény a játékkal játszani? Feszült, gondolkodós, tipródós, feszes, taktikus, konfrontatív. A játék első másodpercétől kezdve partnerem fejével is kell gondolkodom. Vajon melyik csata/front lesz számára fontos? Vajon mikor aktiválja az a képességet, ha egyáltalán megvan e neki? Vajon milyen tábornokot játszott le erre a frontra? Vajon játékban van-e a pusztító 0-ás tábornoka? Mi lesz, ha lemondok erről a csatáról és befolyástokenekről, de a másik hadtéren bevetem minden erőmet? Megannyi kérdés, megannyi meglepő válasz és meglepetés 5 fordulón keresztül. Több lehetséges forgatókönyv van a fejemben, mindig csak egy lépéssel gondolkodom előre, hiszen a játékban a szerencse is megjelenik, de hihetetlenül okos megoldással. A befolyástokeneket ugyanis húzózsák használatával helyezzük le a csata színterekre, és ezért előfordulhat, hogy bizonyos csatahelyszínek és államok hirtelen fel és le tudnak értékelődni akár egy forduló alatt is. Így a szerencse, mint amolyan „fűszer” jelenik meg a játékban, mely egyébként a játék újrajátszhatóságáért is nagyban felel.  A Border States megfelelően balanszolt, és végig kiegyenlített tud lenni. Sajnos volt, hogy az utolsó fordulóban nem figyeltem eléggé, és egy fronton ment el a győzelem, de ennek ellenére nagyon élveztem az összecsapást.  (az ellenfelem sokkal jobban átlátta azt a végső szituációt) A játékban akár amennyiben arra alkalmasak a játékosok és erre vevők is, elindulhat a „table talk”, egyezkedés, blöffölés, egymás finom zrikálása is, hiszen mégiscsak egy társasjátékról van szó. 😊 Játék végén sokszor átbeszéltük mi volt az esetleges fordulópont, taktikai lépés, ki miért és hogyan kezelt egy-egy kritikus szituációt.

A Border States kis dobozban érkezik hozzánk mindenféle sallang nélkül. Nem tolakodik harsányan, pár színnel megoldja a design kérdést, teszi ezt nagyon jól és funkcionálisan: nem vonja el a figyelmemet a lényegről, és számomra korhű ez a minimalista megoldás. A tábornokokat jelképező, a játék által csak blokkoknak nevezett jelölők megfelelően súlyosak, jó érzés pakolgatni őket és hangulatos elem a szintén tekintélyes pókerchip is.  Számomra végig fentmaradt a téma a játék közben, ezt a megfelelően okos mechanikák mellett a játék fizikai megvalósítása is nagyon segítette.

ee
Minimalista kidolgozás - maximális játékélmény (Forrás: wwww.boardgamegeek.com)

 

Boldogan írom le, hogy a Border Statesben nem csalódtam. Azt kaptam teljes mértékben amire számítottam. Játékidejét tekintve általában mindennel együtt 45 perc alatt végeztünk, és a szabály megtanítása sem sok idő, nagyjából 15-20 percet vett igénybe. A játékban nagyon tetszik, hogy a történelmi oldalt is megfelelően próbálták bemutatni, főleg a valós személyek és helyszínek tesznek hozzá az immerzióhoz. Példaként a játékban szerepel a Konföderáció oldalán Lee tábornok, aki a való életben egészen főparancsnoki rangig jutott, a polgárháború kezdetén látványos sikereket ért el, sokáig nem is volt hozzá méltó katonai vezető az Unió oldalán. Nos ő a játékban is a konföderáció egyik legértékesebb tábornoka. Úgy gondolom egy olyan kis kompakt taktikai játék született a Border States által, amit mi nagyon szívesen fogunk levenni a polcról akár hétköznapokon, és kellemes társ lehet utazáshoz is. Ez egy igazán egyszerű szabályokkal dolgozó játék, melynek kellő mélysége van, mostanában egyre inkább keresem ezeket a játékokat.

3 dolog, ami nagyon tetszett a játékban:

  • kevés szabály, nagy mélység
  • tematika és a mechanikák kapcsolata
  • fizikai megvalósítás

Nem neked való a játék:

  • ha nem kedveled a játékosok közötti okos interakciót, konfliktust

 

Szívesen vesszük a ti ajánlásotokat is! Milyen hasonló rövid játékot szerettek, ami hasonlóan tartalmas?