Luciani megjelenés előtt álló játékait szemléző cikkünkben már szót ejtettünk a Rats of Wistar-ról és a vele érkező új témadivatról, az intelligens patkányokról. Akkor ezt írtuk: „A 2,75-ös előzetesen jelzett összetettség egy családi darabot sejtet, ahol inkább a szép illusztrációk fogják segíteni a beleélést és nem a választott témával együtt működő mechanizmusok. Ugyanakkor nagyon várjuk, hogy mit tesz le az asztalra Luciani a családi felső kategóriás játékok világában!?”
Mit tesz asztalra Luciani a családi kategóriás játékok világában? -Semmit! Ez úgy 2,75-ös komplexitás, mint ahogy a Ford Mustang kombinált fogyasztása 7,9 l/ 100 km. Ettől függetlenül egy nagyon érdekes élvezettel játszható darab, de a rajzfilmszerű illusztrációk ne tévesszenek meg minket! Összetett, elmélyült tervezést igénylő darabot kapunk. (Szemben a Sea Dragons-szal, ahol valóban egy Ticket to Ride komplexitású játékban csillantja meg a tehetségét a mester.)
Ha valaki nem ismerné: Simone Luciani egy „közepesen ismert” olasz társasjátéktervező. Négy játéka van a BGG top100-as listáján. Nem vezetünk statisztikákat, de valószínűleg a Dice and Decks cikkeiben is az ő munkáival foglalkoztunk eddig a legtöbbet. Olyan társasok kerültek ki a keze alól, mint a Gólem, a Tiletum, a Grand Austria Hotel és a Duzzasztómű. Szerzőtársa Danilo Sabia akivel az Anunnaki: Dawn of the Gods című munkán is együtt dolgoztak. (Szintén idei újdonság.) A kiadó az a Cranio Creations, akiknek a Lorenzo il Magnifico a Newton és a Duzzasztómű eredeti kiadását köszönhetjük. (Nem véletlen, a kiadóválasztás. Luciani itt dolgozik főállásban fejlesztési vezetőként.) A Rats of Wistar grafikusai: Candida Corsi és Sara Valentino. Örömünkre szolgál, hogy két hölgyről van szó. A férfiak meglehetősen felülreprezentáltak a társasjátékokkal kapcsolatos foglalkozásokban. A dizájn maga pedig kiváló lett, nagyon szép rajzok teszik átélhetőbbé a játékot.
A Rats of Wistarban a négy patkány egyikének szerepét játsszuk, akik megszervezték a szökést egy laboratóriumból. Mint ilyen, nekünk kell vezetni a családunkat, hogy bebizonyítsuk, mi vagyunk a legalkalmasabbak az egész kolónia vezetésére. Rendkívüli képességeinknek köszönhetően képesek leszünk felfedezni a farmot, amíg el nem érjük az éléskamrát, hogy meg tudjuk szerezni az étvágygerjesztő sajtot; az emberek által az erdő szélén elhagyott tárgyakat felhasználva új találmányokat fogunk létrehozni, és bővíteni fogjuk a fák alatti búvóhelyeinket, új szobákat ásva és új ágyakat építve. Találkozunk majd őshonos patkányokkal és egerekkel, akiket befogadhatunk a családunkba, és ha szükséges, felkereshetjük az alkimista egeret, hogy némi extra előnyre tegyünk szert.
A téma zseniális. Egy egész rajzfilm története bontakozik ki már a felütésből. Nem az egyetlen játék, ami intelligens patkányok kalandjait választja témájául, de nincs is annyira elkoptatva a téma, mint például az apokaliptikus kataklizma utáni újrakezdés.
Ez egy euro játék, azaz pontra játsszák és a leglogikusabban tervező, programozó játékos fogja megnyerni. Mint ilyen a játékosinterakció nem túl magas. Sajnos csak a szűk keresztmetszetek révén érvényesül. A többiek döntései szűkítik az aktív játékos lehetőségeit: klasszikus munkáselhelyező mechanizmus. (Lesz benne egy kis csavar, ezt később kifejtjük.) Az újrajátszhatóságra nem lehet panaszunk: ameddig van kedvünk bevonódni a témába, addig a variációk sem fogynak ki. Luciani szokásosnak mondható döntése, hogy szinte lehetetlen mindent maximálisan kifejleszteni egy parti alatt, ezért lesznek különböző fejlődési utak is, amiken elindulhatunk. A szabályok nem bonyolultak és ötletesen reflektálnak a témára. Van azonban egy-két szokatlan megoldás, ami miatt érdemes lehet az első partit gyakorlásként felfogni és nem a pontszámítást helyezni a fókuszba. A játékidő két óra fölött van. A szabálykönyve 1-4 játékost említ, de négyen meglehetősen szűknek érződött, valószínűleg három résztvevővel nagyobb tere lenne a tervek kibontakoztatásának.
BGG-n eddig 463 értékelést kapott. 7,6 ponton áll a szubjektív játékélmény tekintetében. Az értékelők legnagyobb számban 8 pontot adtak neki, a kommentekből pedig az derül ki, hogy a többség jó kis játéknak tartja. Azaz nem kiemelkedő, de jó. Hozzá kell tenni gyorsan: nagyon erős mezőnybe érkezett a Rats of Wistar, itt nehéz kiemelkedőt mutatni. A teszt alatt olyasmit tapasztaltunk, ami jócskán szubjektív irányba terelhetné az értékelést: nehezen találtuk meg a gameflow-t. A szabályok logikusak és nem túl bonyolultak, még reflektálnak is a témára, de az elején nem sikerült könnyen kapcsolódni a játékhoz. Ezt mások is említik a BGG-n, de nem lenne igazságos emiatt lehúzni a pontértéket, mert a leírt dolog összefügghet a tesztelő fáradtságával/frissességével is. Ezért csak megemlítjük. Megosztó fejlesztői utakat nem fedeztünk fel benne, inkább újdonságot igyekeztek becsempészni a fejlesztők a munkáselhelyezés új variációjával. (Erre még kitérünk.) Az összetettséget eddig 34 ember értékelte és 3,24-es átlag jön ki. A valóságban ez talán kicsit magasabb. A tanulási görbe zötyögős egy kicsit. Összetettsége és stratégiai mélysége alapján „gémer” darabnak nevezhető, bármit is mond róla a kiadó. Az ára 23.000,- Ft körül alakul. A múlt héten tesztelt Kutna Hora-val szemben itt egy gyakorlott rutinos csapat készített el egy játékot. Ebben az esetben nem a lelkesedés, hanem a profizmus volt a fejlesztés fő hajtóereje és benne van az árban Luciani neve is.
Szokásunk megírni, hogy mennyire ösztönöz a játék a győzelemre!? Nem kifejezetten. Jó volt benne lenni a világában. Költöttünk magunknak egy L’ecsó szerű mesét.
Nézzük, milyen mechanizmusokat használ!? Munkáselhelyezés: Az akcióválasztás egy hat cikkre osztott körön történik. A körcikkek fő akciója mellett pedig azt a segédakciót hajthatjuk végre, ahová a kerék aktuálisan fordítva van. A főakciót egy patkány meeple lehelyezésével hajtjuk végre. A segédakciónk erejét pedig az határozza meg, hogy hány egér meeple-t tudunk az adott szektorhoz letenni. A képen jól áttekinthető. (Az egerek mintha csak a Root-ból szöktek volna el.) Az akcióválasztó kerék pedig a fordulók közt elmozdul. Vagyis fordulóról fordulóra más-más segédakció tartozik majd a főakciókhoz. Ez a plusz nehezítés nagyon ötletesen tartja frissen a játékot. Emiatt már szinte képtelenség több kört előre kitalálni jelentősebb analízis paralízis nélkül. Célszerű frissen tervezni, amikor ránk kerül a sor. Pontról pontra mozgás: A rágcsálóink betörnek a tanyába és igyekeznek ott felfedezni ezt azt, és eltulajdonítani az emberek elhagyott tárgyai közül néhányat. A házban is vannak felfedezhető helyszínek. Ezeken is akciózhatunk mindig mást, mert változó felpakolással egy-egy kártyát teszünk a szobákra. Ezeket csak akkor fedjük fel, ha odalépünk. Tablóépítés: A felfedezéseinket különféle kártyák kijátszásával fogjuk számon tartani. A kártyákat nyersanyagokkal kell kifizetni és kaphatunk értük egyszeri előnyöket, valamilyen állandó képességet és győzelmi pontokat. (Ez a játékmodul hasonlít a Mars Terraformálása tablóépítő részére, de itt jóval kisebb jelentőséget adtak neki a szerzők.) Változó játékosképességek: Ugyanúgy indulunk, de menet közben a kalandjaink nyomán más-más képességeket oldhatunk fel a karakterlapunkon. Játék végi célok: A lejátszott kártyáinkon lehetnek azok is.
Lucianiék ezzel a játékkal is a tőlük megszokott minőséget tették asztalra. Tekintetbe véve, hogy az angol nyelvű kiadás is elfogyott minden webshopból, nagy ziccert jelent a Delta Visionnak a kiadás. Nem lehetetlen, hogy megjelentetik majd magyarul is, annak ellenére, hogy a szabálykönyvön kívül minden komponense nyelvfüggetlen.
BGG értékelésünk 9 pont. Nagyon jó játék, de szubjektumként beengedtük az egy pont levonást a nehezebben meginduló gameflow miatt. A téma ötletes, meseszerű. Nagy előnye még, hogy nem mutat meg magából mindent egy parti alatt, ezért marad esély új oldaláról felfedezni a játékot, ha újra játsszuk. Azoknak feltétlenül ajánljuk, akik gyűjtik a szerző játékait.
Hívjuk a kedves olvasókat, gyertek, beszélgessünk a játékról! Próbáltátok? Mást gondoltok? Írjátok meg nekünk! Köszönjük, ha véleményetekkel ötleteket adtok a szerkesztőségünknek! Jövő héten egy mechanikai csemegét mutatunk be: húzózsáképítés dobókockákból…
A Dice & Decks nevében köszönjük Péternek, hogy megmutatta nekünk a Rats of Wistar-t. Ezzel alapanyagot biztosított a cikk megírásához!