Híres szerzők ismert és kevésbé ismert munkáit vesszük sorra ebben a rovatban. Tájékozott olvasóink már a cím alapján is beazonosíthatták, hogy kiről lesz ma szó. Kanada szülötte. Egyesek szerint ameri elemekkel fűszerezett eurókat tervez mások épp a fordítottjáról vannak meggyőződve. Az egyik fő alakja volt annak a folyamatnak, aminek keretében a társasjátékdobozok megnőttek. Sok játéka készül, rengeteg drága alkatrésszel, hogy a játszóknak filmes vagy számítógépes játékszerű élményt tudjon adni. Nem ritkák az olyan vélemények, melyek szerint 2015-ben „megbolondult”. Amit csinál az a társasjátéktervezés komplett félreértelmezése stb… Mindezek ellenére két játéka van a BGG top 100 listáján és még több magasan rangsorolt darabon is ott a kézjegye. Eric M. Langról lesz szó. 5 játékot hozunk tőle, amiket lehet szeretni és gyűlölni.

1.: A keresztapa: Corleone birodalma: cikkünk legmegosztóbb darabja. Corleone birodalmában a játékosok hatalomért küzdő családokat irányítanak az ’50-es évek New Yorkjában. A családok donját, consiglieréjét, örökösét és gengsztereit küldhetjük üzletekhez, hogy erőszakkal behajthassák a bevételeket a városban és megszerezhessenek minden szükséges illegális terméket! New York különböző területeinek irányításáért küzdünk. Befolyást vásárolhatunk politikusok lefizetésével. Igaz, hogy nem mitologikus szörnyeket jelenít meg, de szívesen látjuk viszont az ikonikus viseleteket és fegyverzetet, ezért illik hozzá a minifigurás implementáció. A tábla Manhattant mutatja, jól fest. Ezzel a pozitívumok felsorolását be is fejeztük. Sajnos játékélményben és a mechanizmusok szintjén messze elmarad a design mögött. A technikai megoldások, mondjuk úgy, erősen ihletődtek más játékokból. Lang igyekezett letenni a névjegyét egy a Blood Rage-ből ismert megoldással: az ingyenes akcióinkat is csak akkor végezhetjük el, ha még nem csökkentettük nullára a lehetőségeinket. A területszerzés, munkáselhelyezés és kollekciógyűjtés elemei nem sok eredeti megoldást vonultatnak fel. A tarsasjatekok.com tanulsága szerint jelenleg 26 helyen kapható. Ez komoly kontraindikátor! Ha egy 2019-ben kiadott játék azóta nem fogyott ki az jelez valamit. Mégis, egy lépést hátrébb lépve merjük ajánlani. Nem feltétlenül társasjátékosoknak, de a Keresztapa rajongóinak igen. Korábban beszámoltunk a Scarface 1920 közelgő megjelenéséről. Reményeink szerint az jobb minőségben fogja asztalra tenni az amerikai gengszterek világát.

gf

2.: Cthulhu: A halandó halál egy kooperatív játék 1–5 játékos számára. A felsoroltak közül ez mutat a legkevesebb eurós jegyet. Egy kisértet járta házban játszódó horrorfilmben találjuk magunkat, ha leülünk mellé. Ezeknek a filmeknek a legnagyobb kérdése általában, hogy egyáltalán miért mennek be a hősök az ajtón!? Itt komoly motivációt kapunk: le kell állítani a kultisták szertartását, hogy ne szabadíthassák rá a világra a végzetét. A saját síkunkon túli rémségek legyőzéséhez össze kell dolgoznunk, miközben mindenkit az őrület veszélye fenyeget. Veszíthetünk a testi épségünkből, de az ép elménkből is pontokat. Ha bármelyik nullára redukálódik, hősünk nem folytathatja a kalandot: megőrül vagy meghal. Természetesen a feladatunk nehézsége nem csak néhány kultista legyőzésére van behangolva. A legtöbb esetben megjelennek majd túlvilági ellenfelek is, a Mérhetetlen Vénekkel is felvehetjük a harcot. A játékra jellemző az Eric Lang-i érett őrület: nagy doboz, jókora műanyag minikkel telepakolva, amiket ki is lehet festeni. A játékélmény pedig inkább film/videojáték szerű, mint valós társasjáték. A döntései sokszor egyértelműek, és a feladványok összetettségét inkább a kockacsörgetés izgalma helyettesíti, mégis népszerű darab ameris körökben. (A cikk szerzője vérbeli eurós, többször tesztelte A halandó halál-t, de nem állt át tőle az ameris oldalra. A szerk.)

cth

3.: Felkelő Nap: a legendák köntösében mutatja be a feudális Japánt. Öten ölthetjük fel egy-egy nagy hatalmú daimjó szerepét, akik megvívják harcukat a hatalomért. Eurós-ameris sajátosságokat is magán hordozó háborús, diplomáciai játék, ahol Japán térképe inkább csak egy fantáziavilág díszlete. A Felkelő Nap-ot szokás egy trilógia részének tekinteni, ahol az istenek is bekapcsolódnak az emberek háborújába. (Blood Rage: Észak istenei, Rising Sun: Japán, Ankh: Egyiptom) Az öt klán egyedi képességekkel rendelkezik, de a különleges szabályok nem mennek túl messzire. Mozgásra, hadviselésre nézve kap a frakciónk kivételeket, de mindannyian ugyanazt a játékot játsszuk, ugyanazért a célért. A Felkelő Nap sok tekintetben kiváló választás kezdésnek, ha valaki szeretne a háborús diplomáciai játékok világában is elmerülni. A háborút egy éven át vívjuk, a szabályrendszer ehhez illeszkedik. A fordulókat évszakoknak nevezi a játék. Minden időszakban egyértelmű, hogy melyik akciókból kell választanunk. A parti pontszámítással ér véget, azaz nem feltétlenül a legnagyobb területeket birtokló hadvezér nyer. Díjazza, ha minél több tartományt meghódítunk legalább egy évszakban, tehát van benne egy kis kollekciógyűjtés. A szerencsével sem bánt a szerző szűkmarkúan, például az is kártyahúzással dől el, hogy melyik tartományban lesz egyáltalán háború!? Összességében egy szerethető darab eurósoknak és ameriseknek is. Figyelembe véve, hogy mennyi komponens van a dobozban még a 30.000,- forintot megközelítő árat is indokoltnak tekinthetjük. Megvenni azonban csak akkor érdemes, ha a táraságunkban megvan az a konfrontációtól nem idegenkedő 4-5 ember, aki szívesen lesz kiskirály Japán szigetein.

rsun

4.: Blood Rage: a Lang-i trilógia első darabja. A gémer közösség a Blood Rage 2015-ös megjelenésétől szokta számolni a társasjátékok megújulását. Sok darab már több akar lenni, mint asztali táblás játék, filmes vagy számítógépes játékszerű élményt kívánnak nyújtani, sok élethű alkatrésszel. Lang ’15-ös játéka még nem feledkezett meg arról a követelményről, hogy nem elég, ha egy termék sok drága komponenssel kerül a boltokba. Jó, izgalmas élményt is képes nyújtani azoknak, akik kipróbálják. Viking törzsfők szerepébe bújhatunk, akiket hív a Valhalla. A világ el fog pusztulni a Ragnarökben. Mi azonban tudjuk, hogy az élet mulandó, de a dicsőség örök. Ezért az utolsó időkben nem lapulunk, hanem fejszét fogunk és tesszük, amihez egy viking klán ért: hódítunk és fosztogatunk. A játék sokkal erősebb euró jegyeket mutat, mit a Felkelő Nap. Tematikusan is jobban illeszkedik hozzá az eurós logika. Mivel a pusztulás elkerülhetetlen a dicsőséget pontokba kell átszámítani, hogy győztest hirdethessünk Odin asztalánál. Két mechanizmust kell megdicsérnünk a játékban: a draftolást és a harcot. Az akcióinkat kártyák segítségével hajtjuk végre. Nincs az alapjátékban túl sok lap, de ezeket a fordulók elején draftoljuk. A lap leválogatás is nagyon izgalmas mozzanat és korán teret ad a taktikázáshoz. A harcot pedig egy titkos licit fűszerezi, ahol kártyát kell kijátszanunk a jelen lévő egységeink mellé. A győztes pedig mindig elveszíti a kijátszott lapját. Szokás még megemlíteni a használható stratégiák sokszínűségét. A pontszerzési módszerünket teljesen másra is behangolhatjuk, mint a többiek. Például Lokit istenítve az elesett egységeink érnek pontot. A Blood Rage mindenkinek ajánlható, aki szereti az északi mitológiát és nem idegenkedik a konfrontációtól.

brage

5.: Chaos in the Old World: ami Mick Jaggernek a Satisfaction az Eric M. Langnak a Chaos in the Old World. A pályája korai szakaszában csinált egy szinte tökéletes játékot, azóta pedig minden más munkáját ehhez mérik. A Warhammer 40000 világában járunk. A négy káosz isten egyikének szerepét ölthetjük magunkra. A feladatunk az lesz, hogy elpusztítsuk a világot, de előtte a legnagyobb hatalomra tegyünk szert. Ez a játék az egyik legfontosabb cím az aszimmetrikus darabok között. Mind a négy választható frakció máshogy játszik, másra kap győzelmi pontokat, sőt a parti megnyerésének is más kondíciói vannak az egyes játékosok tekintetében. Témájában és hangulatában mutat hasonlóságokat a Blood Rage-dzsel, de más mechanikákból építette fel a szerző. Itt nincs draft az aszimmetria miatt, hanem mindenki a saját paklijából húzhat lapokat. Minden fordulót hatalom pontokkal kezdünk, ez a játék valutája. Elkölthetjük, hogy kártyákat játsszunk ki és harcosokat vagy kultistákat idézzünk meg. A grafikai megjelenítése is elképesztő. A tanulhatósága is nagyon jó. Rövid szabályismertető után lehet csatlakozni a játékhoz és már az első parti is szólhat a győzelemről, ha nem átlagos eurós gondolkodással fogunk neki. Itt a legfontosabb az lesz, hogy megértsük, mit akar a másik és képesek legyünk megakadályozni. Kijelentjük: a Chaos in the Old World Lang legjobb játéka! Sajnos nem kapható és nem is lesz az soha többet, mert két kiadó együttműködésének köszönhette a megjelenést, ami megszűnt. De Budapesten van egy klub, ahol ki lehet próbálni! Legalább egy próbát feltétlenül megér! (Megosztunk egy szubjektív gondolatot az olvasókkal: a Chaos in the Old World És a Blood Rage kapcsolata kicsit rímel az Agricola és a Viticulture valamint a Grand Austria Hotel és a Tavernák Tiefentahlban kapcsolatára. Létezett ugyanarra a témára több fejlesztői stratégia és az alapötletet elvitték más irányba. Lang mindkét játékánál mestermű született, de a hangulatuk és mechanikáik nagyban különböznek.) A Dice & Decks nevében köszönjük Dudás Lajosnak, a Kocka el van vetve youtube csatornától, hogy megmutatta nekünk a Chaos in the Old World-öt! Ezzel alapanyagot biztosított a cikk megírásához!

citow

5+1.: Cyberpunk 2077: Gangs of Night City: várhatóan idén fog megjelenni. Egy kisebb hadsereg van a fejlesztők névsorában, de köztük van Lang is. Nagy dobozos stratégiai játék miniatűrökkel, amelyben bandák küzdenek a város irányításáért, és a város is a játék résztvevője. A játékosok a bandavezér szerepét töltik be. Megszervezhetjük a bandatagjainkat, hogy átvegyék a hatalmat. A tetteink nem csak a saját terveinkre és az ellenfélre, hanem magára a városra is hatással vannak. Minden bandának más tulajdonságai és céljai vannak, így minden frakció más játékélményt biztosít. Ezt árulják el a megjelenés előtt álló játékról. Tavaly nagy sikerrel futott a Kick Starter kampánya, majdnem 900.000,- $-t szedett össze. Reméljük a Delta meg fogja jelentetni magyarul is és majd megírhatjuk róla, hogy ez Lang gengszteres játéka, ami jó a Keresztapával szemben!

cp

Mi maradt ki a cikkből? Aki kedveli az Ankh-ot, írja meg, hogy mit értettünk félre a tesztelés során!? Ki legyen a következő szerző ebben a rovatban? Ha ötletetek, véleményetek van, írjátok meg kommentben!