A társasjátékos közösség és a tudományos fantasztikum rajongói között igen nagy átfedés mutatkozik. Szép számmal jelennek meg sci-fi témájú társasjátékok. Ma, a közeljövőben megjelenő kínálatból válogatunk. Következzen öt cím, ami felkeltette az érdeklődésünket. Első cikkünkben - a főként -nemzetközi megjelenésekből válogatunk, jövő héten pedig a magyar nyelvű kiadásokat tekintjük át.

1.: Evacuation: Vladimír Suchý neve ismerősen csenghet a sci-fi rajongók körében. A magyarul is megjelent Víz alatti városok és a Pulsar 2849 című játékaival már letette a névjegyét a műfajban. A szerző euro játékokat készít. A legújabb munkájában - az ígéret szerint - a fogd és vidd mechanizmust használja majd legerőteljesebben. A játék témája, hogy a napkitörések miatt a Föld (vagy a játékosok által aktuálisan lakott bolygó) lakhatatlanná válik és új, az élet számára alkalmas planétára kell költöznünk. A játékban egy működő mechanizmust kell majd lebontanunk és új helyszínen felépítenünk. Izgalmasan hangzik! A szerző ismert arról, hogy a játékai előre meghatározott számú körből állnak. Itt megtartotta a régi szokását, de bevezet egy új győzelmi kondíciót. Ha valaki elsőként eljut egy bizonyos fejlettségi szintre az új lakóbolygón, akkor nincs pontszámítás, hanem automatikusan megnyeri a játékot. Ellenkező esetben a negyedik kör végén a győzelmi pontok döntenek.

vs

 

vs2

2.: Anunnaki: Dawn of the Gods: Simone Luciani (ha esetleg valakinek nem lenne ismerős a név: Grand Austria Hotel, Duzzasztómű, Lorenzo il Magnifico, Marco Polo, Golem, Tiletum) tervezett egy sci-fi fantasy hibrid 4x játékot. Ez annyi hívó szó egymondatban, hogy szinte sok a jóból. Az Anunnakiban az emberiség származására kapunk alternatív eredettörténetet. Hanyatló civilizációk hagyják el az otthon bolygójukat, hogy a Földön telepedjenek le. A Földre érkezőket az itt élő emberek istenként tisztelik. A játék története szerint az ókori politeista vallások egyes istenei fognak megjelenni a frakcióknál. A játékosok egy-egy ilyen isten szerepét ölthetik magukra. Megjelenik Atlantisz és egy magas szinten civilizált ősi emberi faj is. A játékosok bázisokat építenek, csapatokat toboroznak, felfedezik Gaia földjét, fejlesztik saját technológiájukat, kereskedelmi szerződéseket írnak alá, legyőzik a helyi uradalmakat és más játékosok seregeit. A cél meghódítani Atlantiszt. Minimális szerencsefaktort ígérnek és a mechanizmusok szintjén is forradalmi újdonságokat. Turczi Dávid ezt írta róla: „Ha egy mondatban kellene eladnom "hardcore euro" fanoknak: Scythe, but good.” 226.000,- $-t kalapozott össze a Kick starteren. Az ígéret szerint ebben a hónapban kezdik a szállítását. A BGG adatlap 60-120 perces játékidőt ígér, de ne dőljünk be ennek! 2-4 fő számára inkább 3-4 órás izgalom várható.

sl

3.: Voidfall: Az imént említett Turczi Dávid 4x játéka. A grafikus Ian O’Toole. (Ez körülbelül az a kategória társasjátéktervezésben, mint mikor Christian Bale és Christopher Nolan együtt készít filmet.) Az Anachrony-ból már ismerjük a szerző igényességét. Saját legendát kapunk a játékhoz. Teljesen egyedi és kidolgozott a történet, amibe beleélhetjük magunkat. A Novarchon királyi ház leszármazottai, évszázadokon át vasököllel uralkodtak az emberiség galaktikus birodalma, a Domineum felett. Ezalatt lenyűgöző technológiai innovációt és tudományos vívmányokat hoztak létre. Ez a fejlettség segített a Domineumnak elérni – és végül benépesíteni – az ismert galaxis legtávolabbi szegmenseit is, ahol új „Nagy házak” jelentek meg. Ahogy a Novarchon-ház hatalma nőtt, úgy nőtt az őket körülvevő vallási kultusz, amely komor próféciákat hirdetett egy másik dimenzióból származó ősi kozmikus lényről: a Voidborn-ról. Valójában a Voidborn sötét befolyása adta meg a novarchoknak azt a tudást, amely lehetővé tette a birodalom gyors terjeszkedését.

td
Reszkess TI!

Ahogy az lenni szokott, ha valaki természetfeletti erőket használ a hatalma növeléséhez, azt ezek az erők felemésztik. A játék tehát egy kontrollvesztett állapotban kezdődik, ahol a megmaradt Nagy Házak nem urai a Voidfall-nak.  Lesz egyszemélyes és kooperatív játékmód, ami a Voidborn visszaszorításáról szól és lesz kompetitív változat, ami a Domínium visszaállítását helyezi a középpontba. Az ígéret szerint nagyon magas játékosinterakciót kapunk, lesznek egyedi játékosképességek és végtelen újrajátszhatóság. Akik eddig kipróbálták 4,52-re szavazták az összetettségét. Minden szempontból a Twilight Imperium-mal összevethető játékélményre számítunk.

4.: Starship Interstellar: 2357-et írunk. Az emberiség nem tanult a hibáiból és felelőtlenül kizsákmányolja a rendelkezésre álló erőforrásokat. Ezúttal a napot. A „solar extraction” technológia szabályozatlan alkalmazása nagymértékben felgyorsította csillagunk növekedési ütemét az elmúlt évtizedekben. Most a Nap életciklusa végéhez közeledik, és Vörös Óriássá alakul át. Ez rendkívüli térfogatnövekedést eredményez, ami miatt elnyeli a Merkúrt, a Vénuszt és esetleg magát a Földet is. Az egyetlen remény az emberiség túlélésére, hogy egy hatalmas csillagközi űrhajót építsünk, amely lehetővé tenné, hogy az emberiség egy részét evakuálják egy „új földre”. Minden játékos egy nemzetet fog irányítani azzal a céllal, hogy a csillagközi űrhajó megépítésében a legfontosabb közreműködő legyen. A győztes jutalma megkérdőjelezhetetlen, vezető szerep az emberiség új-otthon bolygóján. Úgy látszik a sci-fi műfaján belül, idén a bolygóevakuálás hódít. Bizalmat szavazunk a címnek, mert a története rokon jegyeket mutat a Wall-e mese hangulatával. Korábban megtapasztaltuk már, hogy egy releváns film vagy olvasmányélmény milyen nagyot tud dobni egy társasjáték élvezhetőségén. Reméljük, ezúttal sem kell csalódnunk. (Próbáljátok ki kedves olvasók, hogy a Burgle Bros. játékot a Nekem nyolc című film megtekintése után teszitek asztalra. Esetleg az Őfelsége pincére voltam című regény elolvasása után, játsszatok néhány partit a Grand Austria Hotel-lel!) A nem teljesen eredeti, de kiváló ötlet mellet figyelni fogunk a mechanizmusra és a játékélményre is. Reméljük, hamarosan beszámolhatunk róla!

si

5.: Andromeda’s Edge: Erre a címre a szerző Luke Laurie miatt figyeltünk fel. Nem elsővonal béli társasjáték tervező, de olyan címek fűződnek a nevéhez, mint a Cryo és a Dwellings of Eldervale. A változatosság kedvéért újra kiszorulunk a Földről. Ezúttal galaktikus szomszédunk az Androméda köd peremén, egy feltérképezetlen zónában kell új civilizációt alapítanunk. Mozgás az űrhajónkkal (pontról pontra mozgás), erőforrásgazdálkodás, harc (dobókockavezérelt harcrendszer), munkáselhelyezés: ezek a címszavak jellemzik a játék mechanikáját. Manapság kevés társasjáték alapdoboza kínál 5 játékos részére lehetőséget. Ez egy üdítő kivétel. Az eddig publikált képek kiemelkedő komponensminőségről árulkodnak.

ae

Folyt. Köv.! Ebből a cikkből kimaradtak a hamarosan érkező magyar nyelvű sci-fi megjelenések és néhány nemzetközi piacra várt csemege. Hamarosan jelentkezünk egy következő ötös listával.

Melyek a Ti leginkább várt tudományos, fantasztikus játékaitok? Szerintetek képesek lesznek a szerzők újat mutatni mechanizmusok és játékélmény terén, vagy csak sokadszor újra értékesítik a kedvelt témát? Ha a felsoroltak közül csak egyet próbálhatnátok ki, akkor melyik lenne az? És miért pont a Voidfall? És!!! Vajon lenyomja-e a Voidfall a TI-t? Ha ötletetek, véleményetek van, írjátok meg kommentben!