Zanza

Már térdig járunk 2024-ben, mégis sok tavalyi újdonság tesztjével vagyunk adósak. Felgyorsítjuk a folyamatot és nem egyenként számolunk be részletesen. Ma öt játék rövid ajánlóját olvashatjátok, amelyek jártak az asztalunkon, de részletes játékbemutató nem készült róluk. Zanzásítunk!

1.: Arborea: 2023 egyik sokak által várt újdonsága volt a Barcelona, amit a Delta már be is jelentett magyar nyelven. A Barcelona tesztjével megvárjuk a magyar megjelenést, de a pozitív nemzetközi sajtófogadtatás ráirányította a szerzőre a figyelmünket és kipróbáltuk a másik nemrég megjelent játékát. Az érdeklődésünket fokozta, hogy az Alley Cat Games kiadó vette a nevére a projektet. Nekik köszönhetjük az Autobahn kiadását is, amit szintén magasra értékeltünk. Jól tettük, hogy bizalmat szavaztunk neki.

A játék világában egy falusi közösséget irányítunk. Olyan földrészen járunk, ahol mitologikus lények és különleges gyógyhatású növények élnek, de még ezek a nagyerejű teremtmények is veszélybe kerülhetnek. Ezért a játék története szerint óvnunk, ápolnunk kell a természetet. Különféle munkásokat küldhetünk egy-egy zarándokútra, ahol később határozzuk meg számukra a cselekvést. Nagyon érdekes csavart tesz a munkáselhelyezésbe. A munkásaink egy-egy pályán állnak és haladnak előre. A mi dolgunk lesz meghatározni, hogy mikor kanyarodjanak el egy ösvényen, hogy az ott megtalálható minden erőforrást begyűjtsék. A megszerzett nyersanyagokból építhetjük fel a személyes ökoszisztémánkat, terepkártyák tablóba rendezésével élőhelyeket hozhatunk létre, és állatokat helyezhetünk el a játék végi győzelmi pontokért. A tematika érződik valamelyest, de messze nem 5-ös. A mechanikai megoldások viszont haladók és érdekesek. Inkább azoknak ajánlható, akik bírják, szeretik a száraz eurókat. A komponensei nagyon szépek, a grafikája látványos, de ez ne tévesszen meg senkit! Főként azok fogják élvezni, akik szeretnek programozni, előre tervezni. A mechanizmusok rajongóinak is csemege! Dani Garcia hatásosan tette le a névjegyét nálunk ezzel a darabbal!

2.: Találmányok kora: a legújabb Terra Mistica játék. Korábban Balázs cikkében olvashattunk hosszabb elemzést az előd Gaia Project-ről. Meg tudjuk érteni, hogy mi az a különlegesség a játék mechanizmuselegyében, ami klasszikussá tette már két implementációban is, de mi magunk nem lettünk a rajongói. Az Age of Innovation egy önálló játék, amely a Terra Mystica világában játszódik. Tizenkét frakció népesíti be ezt a világot, mindegyik egyedi képességekkel rendelkezik és különböző terepeken képes civilizációt alapítani. Tehát a vidéket először a saját igényeinknek megfelelően terraformálni kell, majd lehetőségünk lesz épületeket építeni és ezeket városokká szervezni. A frakciók és a képességek szabadon kombiláhatók egymással, tehát már a változó játékosképességek is nagyon nagy újrajátszhatóságot adnak a Találmányok Korának. A játék egyik legérdekesebb kérdése az interakció. Sokáig lehetőségünk adódik a térkép egyik sarkában elbújni és önállóan fejlődni, így a többiek nem tehetnek keresztbe, de lemaradunk azokról az előnyökről, amivel a játék díjazza, ha van szomszédunk. Nyelvfüggetlen játék, de a Gémklub mégis kiadta magyarul, ez jó ötlet volt. Egy 4,26-os komplexitású játék mellé jól jön a szabálykönyv hivatalos magyar fordítása. - Hogy érdemes-e beszerezni a Terra Mistica-t a Gaia Project mellé!? - Csak rajongóknak! A társasjátékos véleményformálók között az az általános vélekedés, hogy a nagy komplexitás általában nagyobb életszerűséget, jobb beleélhetőséget eredményez. Véleményünk szerint itt épp a komplexitás töri meg a gameflow-t. A szabályokat nem kifejezetten nehéz elsajátítani, de olyan komplex tervezést kér, ami elviszi a fókuszt a beleélésről. Természetesen jónéhány parti után ez feloldódik majd és az átélhetőség is javul a gyakorlattal.

3.: Cryptid: Nem világújdonság, de a magyar kiadás a Társasjátékok Ünnepe idején került a boltokba. Milyen jót tette a Reflexshop, hogy lokalozálta!? Igazán különleges darab, ilyen játék egészen kevés van a piacon. Mi az a kriptid vagy cryptid? - Egy legendás lény, fel nem fedezett állat. A leghíresebbek a Loch Ness-i szörny, a Jeti és a Csupakabra… Velük nem fogunk találkozni a játékban, de mindannyian egy-egy (hibbant) tudóst alakíthatunk, aki tud valamit a lényről, de keveset ahhoz, hogy egyedül a nyomára bukkanjon. Ezért a többiek megmozdulásaiból kell következtetéseket levonnunk, úgy hogy velük ne sejtessünk túl sokat. Felállítunk egy moduláris térképet és mindenki kap két titkos információt a lény rejtekhelyéről. A játékosok célja helyesen megtippelni a táblának azt az egyetlen mezőjét, amelyik a lény élőhelye. A saját körünkben két akció közül választhatunk: feltehetünk egy kérdést egy másik játékosnak vagy akár kutathatunk egy mezőn. Amennyiben nem találtad meg a lény élőhelyét a tőled balra ülő játékoson a sor, hogy kérdezzen vagy kutasson. A játék nagyon nagy előnye, hogy nem kényszeríti a játékosokat blöffölésre, színészkedésre és nincs kommunikációs limit sem. Ezek a mechanizmusok sok heavy gémernek komfortzónán kívüliek. A saját titkos információnkat nem árulhatjuk el természetesen, de ez könnyen betartható. Egyetlen kommunikációs szabály van: Hazudni tilos! Hamar látni fogjuk viszont, hogy információt felfedni nem a válaszainkkal, hanem a kérdéseinkkel fogunk, ezért a kulcs az lesz, hogy mennyire tudunk odafigyelni mindenki mása. - Mindenkinek ajánljuk! - Bármilyen gyűjtemény érdekes darabja lehet ez a különleges, dedukciós játék. Az ára is méltányosnak nevezhető: 11.000,- forint körüli árcédulákkal lehet találkozni.

4.: Fit to Print: ebben a játékban szinte minden benne van, ami egy gémert elriaszthat. Félig-meddig ügyességi, időre megy és hatalmas a szerencsefaktor, mégis kellemes kikapcsolódást nyújthat egy Kanban EV és egy On Mars közt, és valamiért még Ian O’toole is elvállalta a grafikai tervezést. Ez egy lapkalehelyezős játék, ami egy kitalált városban játszódik, ahol pezseg az élet. A városlakók mindenféle állatok, a Zootopia rajzfilmhez hasonlóan, de itt nem egy rendőrörs, hanem egy napilap szerkesztősége van a középpontban. Pénteken szombaton és vasárnap kell cikkeket válogatnunk, hogy minél jobban kitöltsük velük a címoldalt. Kapunk egy jókora lapkakupacot és egynéhány lehelyezési szabályt. Azonos témájú cikkek nem kerülhetnek egymás mellé, kiegyensúlyozottan kell szerepeltetni jó és rossz híreket és persze el kell adni megfelelő mennyiségű reklámfelületet is. Aki a legkevesebb reklámot értékesíti, pontszámolás nélkül kiesik. A lapkakupacból időre kell kiválogatnunk a cikkeket és a címlapunk megszerkesztése is óra mellett zajlik. A cikk szerzője semmi élvezeteset nem talált a játékban, de a hat fős tesztelő csapatból mindenki más kiválóan szórakozott vele, pedig gyakorlott gémer társaságban került asztalra. Ezért ajánljuk a tisztelt olvasók figyelmébe! Leszögezzük, azonban, hogy nem szabad túl komolyan venni! Az fogja megnyerni, akinek nincsenek gátlásai kisebb csalások esetén: „- Nem nyúlok hozzá, csak ezt még itt átrakom!” Stb… A Gémklub már be is jelentette a magyar kiadást. Valószínűleg ez lesz a következő évek trendje, a társasjátékok megpróbálják majd minden irányba kitágítani a komfortzónánkat. Néha olyan ötletekkel is, amikre egyáltalán nem vagyunk vevők. Persze nem vitatjuk, ez működhet, biztosan vannak olyan játékosok, akik valami újat, mást, - az eddigiektől teljes mértékben elérőt - keresnek.

5.: Az erdő: Jött, látott és OOP lett! Ez a játék nagyon sok ponton a Föld-höz hasonlít, DE sokkal jobb, sokkal megfizethetőbb áron! Ebben a kártyajátékban a növény- és állatvilág ökológiai egyensúlyát próbáljuk megteremteni. Fákat fogunk kijátszani, amelyek mellé aztán különböző állatokat, növényeket és gombákat tehetünk. Klasszikus tablóépítés. Ha sok pontot szeretnénk gyűjteni, figyelnünk kell az eltérő fajok igényeire: egyesek a többi állat társaságát szeretik, másoknak pedig kedvenc táplálékuk vagy élőhelyeik vannak. A játék végén a legtöbb pontot gyűjtő játékos győz. A 2,17-es BGG komplexitás nem árul el eleget a játékról! Azt hihetnénk, hogy ez egy egyszerű családi darab, de egy gémert is képes lekötni, hogy felfedezze a lapok közti szinergiát. Tematikusan pedig nagyon pihentető az erdei állatok és növények világában elmerülni. A fél-egy órás játékidő, pedig épp elég egy ilyen összetettségű darabhoz. A játékos élménye, hogy szívesen kezdene második partiba az első után. Reméljük, hamarosan kap újranyomást, főként azért mert a hírek szerint még idén kiegészítő is érkezik mellé!

Ezek voltak az utóbbi hetek friss játékai az asztalunkon! Nálatok mi került asztalra a nemrég megjelent darabok közül?  Hívjuk a kedves olvasókat, gyertek, beszélgessünk a játékokról! Próbáltátok már egyiket vagy másikat? Mást gondoltok? Írjátok meg nekünk! Köszönjük, ha véleményetekkel ötleteket adtok a szerkesztőségünknek! Jövő héten újabb teszttel jelentkezünk!

Dice & Decks nevében köszönjük Bernadettnek, Istvánnak és Péternek, hogy megmutatták nekünk a cikkben szereplő társasokat! Ezzel segítették a munkánkat!